Ondermode in trek bij Nederlanders
Nederlanders hebben het afgelopen jaar meer geld uitgegeven aan ondermode, nachtgoed en panty’s dan in het jaar daarvoor.
In de periode augustus 2002 tot en met juli 2003 is in totaal 871 miljoen euro besteed aan bodyfashion. Dat komt neer op een stijging van 4 procent.
De cijfers komen uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK Fashion Scope onder 5000 consumenten. De uitkomsten werden maandagavond bekendgemaakt tijdens de Nacht van de Lingerie, die de jaarlijkse Week van de Lingerie inluidt.
Consumenten blijken ondanks de recessie niet alleen bereid om meer ondergoed te kopen, maar ook om meer geld uit te geven voor een product. Evenals voorgaande jaren was de beha de grootste omzetmaker met een groei van 9 procent naar 252 miljoen euro. In totaal gingen er ruim 16 miljoen beha’s over de toonbank voor gemiddeld 15,50 euro.
Het onderzoek toont aan dat 40 procent van de Nederlandse vrouw nogal hecht aan haar bestaande behagarderobe. Deze groep doet langer dan een jaar met een beha, zonder tussentijds een nieuwe aan te schaffen. Twaalf procent van de Nederlandse vrouwen is een zogenoemde ”zware gebruiker” en koopt per jaar vijf beha’s of meer.
Vrouwen hebben gemiddeld zeven stuks ondergoed gekocht; zes slips en een hemdje. Mannen lopen hier met zes stuks per jaar iets op achter. Het strakke boxershort is het meest favoriete model.
Hoewel de meer dan mooie zomer anders zou vermoeden, heeft de consument niet meer geld uitgegeven aan badkleding. Wel zijn er meer stuks verkocht, een toename van 6 procent. De omzet laat echter een daling zien van 2 procent naar 116,5 miljoen euro. Reden van deze afname is de lagere gemiddelde verkoopprijs.