Uitval treinen door herfstbladeren
Op het traject Nijmegen–Boxmeer zijn maandag voor het eerst sinds het begin van de herfst treinen uitgevallen door gladde sporen als gevolg van bladval. Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS) meegedeeld.
Tussen half tien en half vier zijn twaalf stoptreinen uit de dienstregeling gehaald. Voor het begin van de avondspits reden alle treinen op het traject weer volgens het dienstrooster. De NS zegt dat het nieuwe gladheidswaarschuwingssysteem uistekend heeft gewerkt. Het is volgens de woordvoerder niet de eerste keer dit herfstseizoen dat machinisten hinder ondervinden door gladde rails.
Door de zware herfststorm op 27 oktober vorig jaar raakten vierhonderd treinen beschadigd. Door blokkeren of slippen sleten de wielen veel sneller. De NS zag zich genoodzaakt deze treinen uit de roulatie te halen met grote vertragingen tot gevolg.
Om de gevolgen van de gladde rails voor de reiziger zoveel mogelijk te beperken, hebben de Nederlandse Spoorwegen 17 miljoen euro uitgetrokken voor remsystemen, gladheidsbestrijding en reparatiecapaciteit.
Railbheerder ProRail is maandag begonnen met de behandeling van de rails met gel tegen de gladheid. Op vijf drukke, risicovolle trajecten brengt een aannemer voor de spits gel aan die de sporen stroever maakt. Tot 6 december gebeurt dit dagelijks. Het getroffen traject tussen Nijmegen en Boxmeer is niet behandeld.