„Lawaaibeleid Schiphol faalt door emoties”
In de discussie over de geluidsoverlast van luchthaven Schiphol heeft de overheid zich te veel laten leiden door de emoties van omwonenden. Ze heeft bij het bepalen van het beleid te veel naar het draagvlak gekeken en niet genoeg naar de feiten en cijfers. Daardoor is het huidige systeem van geluidsnormen nodig toe aan verandering.
Dat zei N. Kroes, oud-minister van Verkeer en Waterstaat en de pas benoemde voorzitter van het Nederlands Luchtvaart Overleg (NLO), zondag. „We moeten de beleving van de bewoners rond Schiphol niet te veel laten meewegen, omdat deze vaak afwijkt van de werkelijkheid.”
Volgens Kroes heerst er een dubbelmoraal in Nederland. Aan de ene kant beseft iedereen dat luchtvaart zeer belangrijk is voor dit land. Aan de andere kant beïnvloeden emoties de discussie over geluidsoverlast echter in zo’n mate dat deze discussie niet langer realistisch is, aldus de voormalige minister.
„Door deze emotionele discussie zijn veel mensen met een dode mus blij gemaakt.” Het huidige systeem van geluidsnormen is volgens Kroes dan ook achterhaald. „Het zou meer mensen gelukkig moeten maken, maar het tegenovergestelde gebeurt. De overheid heeft de plank misgeslagen met haar beleid. We moeten nu vaststellen dat wat in gang is gezet nu niet meer wenselijk is.”
Het probleem ligt volgens Kroes vooral bij de verwachtingen die de huidige geluidsnormen hebben gewekt. „De afgelopen maanden is duidelijk geworden dat daar niet altijd aan kan worden voldaan.”
Deze zomer ontstond er grote ophef over een „domme rekenfout” die Schiphol heeft gemaakt bij de berekening van het aantal vluchten per uur op de Zwanenburgbaan en de nieuwe Polderbaan. Door deze fout dreigde Schiphol volgend jaar de geluidsnormen te overschrijden. Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) heeft echter besloten de miscalculatie te herstellen.
Als voorzitter van het NLO ziet Kroes het als haar taak de discussie over geluidsoverlast objectief te houden. Ze wees daarbij bijvoorbeeld op de komst van nieuwe toestellen, die veel minder herrie maken dan hun voorgangers. „De ontwikkelingen in de vliegtuigindustrie gaan in ieder geval de goede kant op.”
De huidige luchtvaartwet wordt in 2005 geëvalueerd. Deze wet moet het beter mogelijk maken om geluids- en milieuoverlast exacter te kunnen meten. Twijfel of het nieuwe systeem wel even veilig en milieuvriendelijk is en of de omgeving met niet nog meer vliegtuiglawaai te maken krijgt, heeft de discussie jarenlang gedomineerd. Bij de evaluatie wordt gekeken of de normen goed genoeg zijn.