Economie

Storing ING en iDeal door cyberaanval

AMSTERDAM – Een grote internetaanval heeft vrijdag het internetbankieren van ING platgelegd. Ook het betaalsysteem iDeal was vrijwel helemaal uit de lucht. De aanvallers bestookten de sites met dataverkeer, zodat ze nauwelijks bereikbaar werden. Het is niet bekend wie achter de zogeheten DDoS-aanval zitten en wat zij ermee wilden bereiken.

Redactie digitale media
5 April 2013 13:51Gewijzigd op 15 November 2020 02:52
Foto ANP
Foto ANP

Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken zijn de systemen van de banken niet gehackt. De veiligheid van internetbankieren, mobiel bankieren en betalen via internet is dan ook niet in gevaar geweest.

Klanten van ING konden vrijdagmiddag vanaf kwart over 1 niet meer internetbankieren. Ook de mobiele app van de bank deed het niet. Verder lag de website van de bank plat. Enkele uren na het begin van de aanval kwam het betalingsverkeer langzaam weer op gang. Woensdag kampte ING ook al met een grote internetstoring.

Een woordvoerder van ING zei tegen het ANP dat het bedrijf een aantal maatregelen heeft om de systemen te beveiligen, zoals firewalls.„Het netwerkverkeer was echter zo groot, dat de firewalls ook de gewenste klanten tegenhielden. Daardoor kon je als klant nergens meer bij.” Door het netwerkverkeer via andere routes te laten lopen, werd de aanval teruggeslagen.

Op hetzelfde moment dat de storing begon bij ING, kon er ook niet meer betaald worden via iDeal. Het systeem kampte met een storing waardoor mensen, ongeacht van welke bank ze klant zijn, problemen ondervonden. Klanten van ING en SNS konden niet afrekenen en vijf banken konden daarnaast opeens geen contact meer krijgen met webwinkels die bij hen zijn aangesloten. Currence, het bedrijf achter het betalingssysteem, meldde rond kwart over 4 dat de storing volledig voorbij was.

Premier Mark Rutte noemde de storing ’s middags „een zorgelijke ontwikkeling”. ING sprak op dat moment nog van „een technisch probleem” en benadrukte dat er geen sprake was van een cyberaanval.

Rabobank en ABN Amro ontsprongen de dans vrijdagmiddag grotendeels. Weliswaar hadden ook hun klanten problemen met iDeal, maar het internetbankiersysteem werkte wel naar behoren. Currence meldde dat het pin-systeem, waar het bedrijf ook verantwoordelijk voor is, niet getroffen was door de storing.

De Consumentenbond wil dat er een wettelijke regeling komt zodat klanten compensatie kunnen krijgen als ze worden getroffen door dergelijke storingen bij banken. De bond roept de politiek op aan een regeling te werken.

Treurig

„Het begint een treurig rijtje te worden”, zei een woordvoerder van Detailhandel Nederland in reactie op de jongste problemen met het betalingsverkeer in Nederland. „Woensdag ING, donderdag SNS en vandaag ING en iDeal.”

De belangenbehartiger van winkeliers vindt het de hoogste tijd dat banken de problemen nu serieus aanpakken en oplossen. „Het gaat hier om een maatschappelijk belang. iDeal is een belangrijk betaalmiddel online”, aldus de woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer