Economie

Markante mijlpalen bij de Concorde

Bij een supersonisch vliegtuig horen markante mijlpalen. Hieronder volgen ze.

ANP
20 October 2003 10:23Gewijzigd op 14 November 2020 00:39

November 1956: In Groot-Brittannië wordt een commissie ingesteld met leden uit de regering en het bedrijfsleven die moet studeren op de mogelijkheden voor de bouw van een supersonisch verkeersvliegtuig.

Maart 1959: De commissie komt met de aanbeveling ontwerpstudies te doen.

Juni-juli 1961: De vliegtuigbouwers British Aircraft Corporation (voorloper van British Aerospace) en Sud Aviation (voorloper van het Franse Aerospatiale) houden de eerste besprekingen.

September 1962: De Franse president Charles de Gaulle houdt een pleidooi voor samenwerking van Groot-Brittannië en Frankrijk bij de bouw van een snel vliegtuig omdat de landen zo’n project alleen niet zouden kunnen bekostigen.

November 1962: Frankrijk en Groot-Brittannië ondertekenen een verdrag voor gezamenlijke productie van een supersonisch toestel.

Januari 1963: In een toespraak gebruikt president De Gaulle met betrekking tot het project het woord ”concorde” (eendracht, in het Engels ”concord”). Dat zal de naam worden.

Juni 1963: De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Pan American Airlines neemt een optie op zes vliegtuigen. In 1967 was het aantal opties opgelopen tot 74, afkomstig van zestien maatschappijen uit onder meer de Verenigde Staten en Azië. Later haakte de ene na de andere maatschappij af, waardoor uiteindelijk alleen British Airways en Air France met de Concorde zouden vliegen.

November 1964: De nieuwe Labour-regering in Groot-Brittannië laat weten zich terug te trekken uit het project, maar komt daar twee maanden later van terug.

1966: De assemblage van een Frans en een Brits prototype begint.

2 maart 1968: Het Franse prototype maakt zijn eerste vlucht, het Britse volgt ruim een maand later.

Juni 1968: De twee toestellen hebben hun eerste openbare optreden op de luchtvaarttentoonstelling in Parijs.

Juli 1974: De Britse premier Harold Wilson en de Franse president Valery Giscard d’Estaing besluiten het project voort te zetten, maar de productie beperkt te houden tot zestien vliegtuigen.

21 januari 1976: De Concorde wordt in dienst genomen. British Airways gebruikt het eerste toestel voor een dienst tussen Londen en Bahrein en Air France vliegt van Parijs naar Rio de Janeiro via Dakar.

24 mei 1976: De twee maatschappijen beginnen transatlantische diensten vanuit Londen en Parijs naar Washington. Op de eerste vlucht vliegen de toestellen gelijktijdig over de Amerikaanse hoofdstad en landen ze samen.

November 1977: Na langdurig uitstel wegens protesten tegen geluidsoverlast beginnen de diensten naar New York. Het lawaai van de Concorde zal het toestel vooral in de VS parten blijven spelen.

April 1989: Een Concorde verliest een deel van een roer. Later zijn er nog twee gevallen van problemen met het roer, in 1990 en 1991. Dat is aanleiding tot vervanging van de roeren.

Februari 1996: Concorde-piloot Leslie Scott verbetert het record voor de vliegtijd op de route New York-Londen tot 2 uur, 52 minuten en 59 seconden.

25 juli 2000: Een Concorde van Air France stort kort na het opstijgen neer bij Parijs. Er vallen 109 doden aan boord en vier op de grond. Alle toestellen worden aan de grond gehouden in afwachting van onderzoek naar de ramp. De conclusie is dat een band is geklapt doordat rommel op de baan lag. Rondvliegende stukken rubber veroorzaakten een lek in een brandstoftank waardoor brand uitbrak.

November 2001: De vluchten met de Concorde worden hervat.

April 2003: British Airways en Air France kondigen aan eind oktober de laatste lijnvlucht met de Concorde uit te voeren. De Fransen besluiten kort daarop er al op 31 mei mee te stoppen.

24 oktober 2003: British Airways vliegt voor het laatst met de Concorde, van New York naar Londen met als piloot de 54-jarige Concorde-veteraan Mike Bannister. Bij de landing op de luchthaven Heathrow worden 250.000 toeschouwers verwacht. De televisie zendt de historische gebeurtenis rechtstreeks uit.

British Airways heeft voor de laatste week een recordaantal van 2000 passagiers geboekt voor het retourtarief van 8292 pond sterling (11.940 euro). Op de laatste vlucht zijn de 92 zitplaatsen gereserveerd voor genodigden. Om het feest compleet te maken, landen in de middag van 24 oktober nog twee Concordes op Heathrow. De ene komt uit de Schotse hoofdstad Edinburgh, de andere vertrekt van Heathrow en keert terug via de Golf van Biskaje, waar flink vaart kan worden gemaakt.

De Concorde heeft in zijn 27-jarige bestaan als lijnvliegtuig ongeveer 3,8 miljoen passagiers vervoerd, 2,5 miljoen bij British Airways en 1,3 miljoen bij Air France. Het toestel landde zeven keer op Schiphol, voor het eerst op 27 februari 1982 en voor het laatst op 6 mei 1995.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer