Economie

ING: Storing bank opgelost

AMSTERDAM (ANP) – Een storing bij ING heeft woensdag voor enorme onrust gezorgd bij klanten. Saldo’s op rekeningen leken niet te kloppen, er werden bij- en afschrijvingen getoond die niet klopten, mensen zeiden hun boodschappen niet te kunnen betalen omdat er ‘ineens’ geen geld meer op hun rekening stond en internetbankieren was lastig.

3 April 2013 22:06Gewijzigd op 15 November 2020 02:50
ING. beeld ANP
ING. beeld ANP

Tegen negen uur ’s avonds meldde de bank dat de storing was opgelost. Volgens een woordvoerder waren toen de problemen met de af- en bijschrijvingen opgelost en deze weer volledig zichtbaar. Ook het saldo wordt vanaf dat moment weer correct weergegeven, zei hij.

Hoe het probleem kon ontstaan, is niet duidelijk en ook het aantal gedupeerde klanten is nog niet bekend. De ING Bank heeft afgelopen nacht de gegevens van alle betalingen niet goed verwerkt, waardoor er nu een verkeerd saldo op een rekening kan staan, zo luidde de verklaring.

De woordvoerder benadrukte dat de bank klanten excuses aanbiedt. „Iedereen heeft recht op gemakkelijk en foutloos bankieren.” Hij zegt dat de bank nu „in detail gaat uitzoeken hoe dit heeft kunnen ontstaan, om dit in de toekomst te kunnen voorkomen.”

Op sociale media stelden meerdere klanten van ING dat zij plots een negatief saldo hadden, terwijl dat niet juist was. Verscheidene klanten meldden dubbele afschrijvingen van hun rekeningen.

Tot overmaat van ramp zeiden veel klanten dat ze ook niet konden internetbankieren. Dat had niets te maken met een storing benadrukte ING; veel mensen probeerden tegelijk hun saldo te controleren vanwege de nieuwsberichten, waardoor de site overbelast raakte.

De Consumentenbond verweet ING dat de bank geen duidelijkheid gaf. Op Twitter en Facebook gonsde het van de geruchten en klachten, maar een officiële reactie van de bank liet lang op zich wachten.

Detailhandel Nederland zegt dat de storing in het betalingsverkeer bij ING „dramatische” gevolgen kan hebben voor winkeliers. De organisatie doet een beroep op de bankensector meer moeite te doen een betrouwbaar betalingssysteem te handhaven. Er gaat dagelijks in de detailhandel ongeveer 250 miljoen euro om, stelde een woordvoerder. „Als hierdoor ook maar 1 procent minder omzet wordt gedraaid, heb je het al over enorme bedragen.”

Overigens waren er woensdagmiddag ook problemen met het internetbankieren bij de Rabobank. Die problemen waren minder groot en stonden bovendien los van de storing bij ING, zo zei deze bank. Betaalorganisatie Currence liet weten dat pin- en iDEAL-betalingen geen last hadden van de storing bij ING.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer