Internet- en mobielbankieren ING nog 1,5 uur uit de lucht
AMSTERDAM – Klanten van ING kunnen tot ongeveer 9 uur woensdagavond niet internetbankieren of mobiel hun bankzaken regelen.
Verschillende media meldden dat door een storing banksaldo’s van rekeningnummers verkeerd worden weergegeven. Sommige mensen stellen opeens te maken te hebben met roodstanden. Voor andere klanten zou het niet mogelijk zijn om in te loggen.
Oproep
De Consumentenbond roept ING op de klanten van de bank snel te informeren over de omvang van de problemen met internetbankieren. Ook zou de bank moeten aangeven wanneer de storing naar verwachting is verholpen om verdere onrust onder klanten te voorkomen.
Dat zei een woordvoerder van de Consumentenbond. Volgens hem komen bij de organisatie via Twitter en telefonisch veel vragen binnen over de storing bij ING. Mensen willen weten wat er aan de hand is met hun bankrekening. Maar „duidelijkheid ontbreekt”, aldus de zegsman.
Pinnen
De onrust over een mogelijke storing bij het internetbankieren van de ING Bank heeft vooralsnog geen gevolgen voor pin- of iDEAL-betalingen.
Een woordvoerster van betaalorganisatie Currence laat woensdagmiddag weten niets vreemds te zien in het betalingsverkeer. Ook heeft zij nog geen melding gekregen van ING dat er sprake zou zijn van een storing.
Rabo
Internetbankieren bij de Rabobank kampt woensdag ook met problemen, zij het in veel mindere mate dan bij ING. Dat liet een woordvoerster van de bank weten.
Volgens haar hebben de storingen bij de twee banken niets met elkaar te maken. Klanten van ING zien afwijkende saldi na inchecken. Bij Rabo kunnen klanten online hun saldo checken en geld overmaken. Wie echter doorklikt naar bijvoorbeeld de pagina ‘lenen’ krijgt een storingsmelding.
De bank hoopt het technische probleem zo snel mogelijk te hebben verholpen.