LTO: Aldi ontketent melkoorlog
De supermarktketen Aldi heeft volgens boerenorganisatie LTO-Nederland een melkoorlog ontketend.
Aldi verlaagde woensdag de prijs voor een liter halfvolle melk met 3 cent tot 0,44 euro. LTO vreest dat andere supermarkten snel zullen volgen. Boeren zullen daarvan het slachtoffer zijn, aldus de landbouwbelangenorganisatie vrijdag.
„Dit is een maatschappelijk onverantwoorde daad”, aldus voorzitter S. Schenk van LTO Rundveehouderij. Hij verwacht dat door de prijsverlaging het inkomen van melkveehouders onder druk komt te staan.
Volgens Schenk zullen andere supermarkten het voorbeeld van Aldi volgen, om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Die zullen lagere melkprijzen eisen van de melkfabrieken, die dat vervolgens doorberekenen aan de boeren. De veehouders hebben te weinig macht om dit te weigeren, terwijl zij op dit moment volgens Schenk al onder de kostprijs produceren.
T. Roos, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), denkt niet dat het zo ver zal komen. „De vorige melkprijsoorlog werd vooral gevoerd ten koste van de supermarkten zelf.” Volgens Roos zijn de supermarkten te afhankelijk van de melkfabrieken in een markt die wordt gedomineerd door Campina en Friesland Coberco. Zij kunnen daarom geen lagere prijzen eisen.
Super De Boer verlaagde begin 2000 drastisch de melkprijs. Snel daarop maakten ook andere winkelketens de melk blijvend goedkoper. „Dat heeft de supermarkten miljoenen gekost”, aldus Roos.
Een woordvoerster van Aldi wilde geen commentaar geven.