Scherpe winstdaling Delhaize
BRUSSEL (ANP) – De Belgische supermarktgroep Delhaize heeft de winst in 2012 met zo’n 80 procent zien dalen. De winstval was onder meer het gevolg van herstructureringskosten en afschrijvingen. De omzet van de supermarktketen steeg wel.
De nettowinst uit voortgezette activiteiten voor 2012 kwam uit op 125 miljoen euro, volgens gelijke wisselkoersen een daling van bijna 80 procent. De omzet ging met bijna 3 procent omhoog tot 22,7 miljard euro. Voor het vierde kwartaal bedroeg de omzetstijging 2,3 procent en was er sprake van een nettoverlies van 151 miljoen euro.
Delhaize wil in 2013 de positie in de Verenigde Staten verder verstevigen met een versnelde groei van de Food Lion-supermarkten. In België verwacht de onderneming de prijzen en de kosten verder te kunnen verlagen. In de rest van Europa richt Delhaize zich onder meer op het verbeteren van het marktaandeel in Griekenland.