Kamer wikt over gele kaart tegen spoorplannen
DEN HAAG (ANP) – Moet Nederland wel of niet een gele kaart trekken tegen de plannen van de Europese Commissie om het spoor in Europa te liberaliseren? De PvdA wil in elk geval af van de spoorplannen en is al druk aan het lobbyen om ook in andere landen steun te krijgen voor een gele kaart. Maar of er voldoende Nederlandse partijen zijn die er hetzelfde over denken, moet donderdag blijken tijdens een debat in de Tweede Kamer.
Nederland wordt volgens de plannen verplicht om het recht om op het spoor te rijden aan drie partijen te gunnen. Nu heeft alleen de NS de concessie in handen. „Dit leidt tot gekibbel op het spoor, tariefstijgingen en onduidelijke dienstregelingen”, denkt PvdA-Kamerlid Duco Hoogland.
Hij is wel blij met andere delen van de Europese spoorplannen. Zo wordt er onder meer afgesproken dat overal in Europa dezelfde treinen kunnen rijden. Daarnaast moet iedereen gaan voldoen aan dezelfde veiligheidseisen en moet internationaal goederenverkeer makkelijker worden.
Juist daarom hinkt Kamerlid Betty de Boer van de VVD nog op twee gedachten. „Je zou eigenlijk een halve gele kaart moeten kunnen trekken.” Over het aanbesteden van het spoor moet Nederland zelf beslissen, maar afspraken over veiligheid en goederenverkeer kunnen prima in Europees verband worden gemaakt, vindt ze.
Sander de Rouwe van het CDA vreest dat het kind met het badwater wordt weggegooid als Nederland een gele kaart trekt. „Alleen maar boe roepen is slecht voor ondernemers die bijvoorbeeld internationaal goederen vervoeren.” D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven noemt het zelfs „heel slecht” om nu al met een gele kaart te wapperen. „Dan kijk je niet serieus wat de reiziger zou kunnen winnen met dit voorstel”, stelt ze.
Volgens de SP is het allemaal niet zo ingewikkeld: die gele kaart moet er komen. „NS en ProRail verplicht scheiden, niet meer onderhands gunnen van de concessie en de concessie in drieën delen”, vat SP-Kamerlid Fashad Bashir de nadelen samen. „Europa mag zich hier gewoon niet mee bemoeien.”
Het trekken van een gele kaart is een officiële procedure die nationale parlementen kunnen gebruiken als ze een plan van Brussel niet zien zitten. Zodra minstens een derde van alle aangesloten lidstaten een gele kaart trekt, is de Europese Commissie verplicht het voorstel opnieuw te overwegen.