Mansveld wikt over extra geld ProRail
DEN HAAG (ANP) – Spoorbeheerder ProRail moet eerst in kaart brengen welke seinen versneld moeten worden voorzien van het veiligheidssysteem ATB-vv, voordat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) een besluit neemt over de gevraagde investering van 100 miljoen euro extra. Dat zei Mansveld woensdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
ATB-vv is een spoorbeveiligingssysteem dat ervoor zorgt dat alle treinen die door een rood sein rijden, worden stilgezet. Dat kan ongelukken voorkomen, zoals bijvoorbeeld de treinbotsing van vorig jaar april in Amsterdam, waarbij één dode viel.
Het systeem zal de komende jaren echter langzaam maar zeker worden vervangen door een Europees systeem met de naam ERTMS. Mansveld vraagt zich daarom af of het verstandig is om nog in ATB-vv te investeren nu ERTMS eraan komt. Tegelijkertijd wil ze niet besparen op veiligheid.
ProRail heeft inmiddels toegezegd om een risicoanalyse te maken voor de seinen die de organisatie op het oog heeft. ProRail-directeur Marion Gout-van Sinderen zei eerder in een interview dat ze 100 miljoen euro nodig heeft om voor 2015 in totaal 5000 van de 12.500 seinen te voorzien van ATB-vv.
Mansveld benadrukte nog dat ATB-vv een vangnet is. „Het voorkomt niet dat een trein door een rood sein rijdt”, zei ze. Daarvoor moeten volgens de staatssecretaris andere maatregelen worden genomen, zoals een groene golf voor treinen en zorgen dat de machinist fris aan het werk gaat.
De staatssecretaris heeft inmiddels 2 miljard euro gereserveerd voor het invoeren van ERTMS. De Tweede Kamer is het eens met de keuze voor het systeem, maar is wel kritisch over het bedrag. „Dit is echt een mega-bedrag, dat de staatssecretaris beter moet onderbouwen”, vindt Sander de Rouwe van het CDA. Ook D66 en de ChristenUnie vroegen naar meer informatie over het bedrag.
In Nederland wordt op sommige delen van het spoor, zoals de nieuwe Hanzelijn, al gewerkt met ERTMS. Daardoor kunnen treinen hier 200 kilometer per uur rijden, als de treinstellen daarvoor tenminste geschikt zijn. Het zorgt er ook voor dat treinen dichter achter elkaar kunnen rijden. Dat biedt in de toekomst mogelijkheden om meer treinen te laten rijden of nieuwe trajecten te kunnen berijden.