„Crisis tast winst grote bedrijven aan”
AMSTERDAM (ANP) – De recessie tast de winstgevendheid van grote bedrijven aan. Dat heeft de Volkskrant uitgezocht. De krant onderzocht de 23 belangrijkste beursgenoteerde Nederlandse bedrijven. In 2012 is de winst van deze bedrijven ruim 31 procent gedaald, terwijl de winst de jaren ervoor nog groeide.
Vooral de bedrijven die afhankelijk zijn van de Europese en Nederlandse markt zagen hun winsten kelderen. Bedrijven die ook in Azië en Afrika goede zaken doen, deden het nog het best. Daaronder zijn Unilever en Shell. Heineken boekte de grootste winststijging, maar dat kwam door een eenmalige winst op de overname van Asia Pacific Breweries.
Ook de omzet van de AEX-fondsen daalde in 2012 met ruim 6 procent. Dat betekent dat de vraag naar hun producten en diensten daalt. Econoom David Tomic van de Vereniging van Effectenbezitters noemt dat in de krant „verontrustender dan het dalen van de winstgevendheid”. Bedrijven zullen proberen de omzetdaling op te vangen door in hun kosten te gaan snijden en op grote schaal te reorganiseren.