Koffiebranders gaan samen Max Havelaar–koffie verkopen
De koffiebranders Neuteboom en Drie Mollen sinds 1818 gaan voortaan samen Max Havelaar–koffie aan de man brengen. Ze gaan samenwerken op het gebied van inkoop, productie, verkoop en distributie, zo maakten de bedrijven maandag bekend.
De koffiebranders willen de verkoop van Max Havelaar–koffie stimuleren. Zo komt er binnenkort één verpakking in de schappen van de supermarkten. Neuteboom is naar eigen zeggen de grootste brander van Max Havelaar–koffie van Nederland. Drie Mollen sinds 1818 behoort tot een van de grootste branders van deze koffie van Europa.
De directeur van de stichting Max Havelaar, S. Peijnenburg, is verheugd over de samenwerking. Hij verwacht dat de positie van het koffiekeurmerk hierdoor veel sterker wordt.
Max Havelaar biedt een prijs waar koffieboeren redelijk van kunnen leven. Het keurmerk is vijftien jaar geleden ontstaan toen de ontwikkelingsorganisatie Solidaridad boeren in Mexico wilde helpen. De producten van Max Havelaar, naast koffie, bananen, thee, cacao, honing en sinaasappelsap, vinden steeds meer aftrek. Het marktaandeel moet in drie jaar verdubbelen naar ongeveer 6 procent.