IATA: 2012 veiligste luchtvaartjaar ooit
MONTREAL (ANP) – De internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA maakte donderdag bekend dat 2012 het veiligste jaar ooit was in de geschiedenis van de luchtvaart. Wereldwijd vonden er nooit eerder zo weinig ongelukken plaats met vliegtuigen die door westerse bedrijven zijn gebouwd.
Het ongelukkenratio daalde van 0.37 in 2011 naar 0.20 in het afgelopen jaar. Dat komt neer op één ongeluk op 5 miljoen vluchten. Er waren wel enkele incidenten met vluchten, maar geen van de meer dan 240 luchtvaartmaatschappijen die zijn aangesloten bij IATA rapporteerde het afgelopen jaar een verlies van een toestel door een ongeluk. Het totale aantal incidenten, waarbij die met vliegtuigen die niet in de westerse wereld werden gebouwd zijn meegerekend, daalde van 92 naar 75.
„Afgelopen jaar bereikten iedere dag ongeveer 100.000 vliegtuigen veilig hun bestemming. Dat komt door de toewijding van alle maatschappijen, luchthavens, onderhoudsmedewerkers en iedereen die bij de risicobeperkingen betrokken is. Samen hebben zij de luchtvaart opmerkelijk veilig gemaakt”, aldus topman Tony Tyler van IATA. Als de maatschappijen die niet onder IATA vallen meegerekend worden, raakten er afgelopen jaar zes toestellen onherstelbaar beschadigd. Het jaar daarvoor was dat aantal nog 11.
Ondanks dat vliegen wereldwijd steeds veiliger wordt, steeg het ongelukkenratio in Afrika fors. Waar het cijfer in 2011 nog op 6.17 uitkwam, was dat afgelopen jaar 12.44. „Afrika is een continent waarin de veiligheid verdeeld is. Luchtvaartmaatschappijen die aangesloten zijn bij IOSA (onderdeel van IATA) noteerden geen enkel ongeluk en presteerden ruim boven onze verwachting. De maatschappijen die daar niet bij aangesloten zijn, behaalden echter resultaten waar we verre van tevreden over zijn. Het moet in Afrika even veilig worden om te vliegen als in de rest van de wereld”, gaf Tyler aan.
Het totale dodental naar aanleiding van vliegtuigongelukken ging in 2012 ook omlaag ten opzichte van het jaar daarvoor. Het aantal daalde met 72 naar 414 overledenen. Het merendeel van die doden viel bij incidenten tijdens vluchten. Dat soort ongelukken komt echter weinig voor. De incidenten die het vaakst plaatsvinden, gebeuren bij het opstijgen en landen. Daarbij moet men denken aan toestellen die door remproblemen over de landingsbaan schieten.