Hoekman heeft voor elk budget een stoel
YERSEKE – In drie decennia groeide zijn boekhandel uit tot een van de grootste kantoorinrichters van Zeeland. In reformatorisch Nederland werd Piet Hoekman (53) dé leverancier van zaal-, kerk- en bureaustoelen. „Goed zitten vormt de start van het werk.”
Het hart van Hoekmans bedrijf vormt nog steeds het meerdere malen vergrote en uitgebreide pand aan de Noordzandstraat, in het centrum van Yerseke. Daar bevindt zich de winkel met boeken, kantoor- en cadeauartikelen. In een shop-in-shop verkopen zijn dochters woonaccessoires.
De in Goes geboren Piet Hoekman startte in 1980 in de Wijngaardstraat zijn eerste boekhandel. „Die was maar 30 vierkante meter. Mijn vrouw deed de boeken en ik trok eropuit.”
Tijdens zijn pogingen om boeken te slijten, probeerde hij tegelijkertijd bureaustoelen of kantoorkasten aan de man te brengen. „Ik ben afkomstig uit een generatie boekhandelaren, maar heb altijd een voorliefde gehad voor kantoormeubelen.” In 1990 werd een nieuwe winkel betrokken, 130 vierkante meter groot. Drie jaar later huurde hij een ruimte iets verderop. Dat werd de showroom voor de kantoorinrichting. Daar begon de echte groei. Het aantal personeelsleden nam toe tot zeven en Hoekman investeerde flink in de naamsbekendheid van zijn bedrijf. In 2003 werd de showroom verplaatst naar de eerste verdieping van TMC aan de meubelboulevard in Goes.
Door internet is een uitgebreide showroom voor kantoormeubilair volgens Hoekman steeds meer overbodig geworden. Hij verlaat daarom binnenkort Goes en keert terug naar de thuisbasis Yerseke om van daaruit zijn klanten te bedienen.
Vanuit Zeeland begon ook de opmars in reformatorisch Nederland. Hoekman voorzag onder meer het Kerkelijk Bureau van de Gereformeerde Gemeenten in Woerden en de Theologische School van dit kerkgenootschap van bureaus, kasten en stoelen. Vele (nieuwe) kerken en bedrijven volgden. Ook bij het Zeeuwse Calvijn College is Hoekman een belangrijke leverancier.
Een groot deel van de bureaus en stoelen is afkomstig uit Hollandse en Duitse fabrieken. „Daarnaast hebben we de laatste jaren onze budgetlijnen. Die zijn gedeeltelijk afkomstig uit andere landen. Voor elk budget hebben we een bureau en bureaustoel. We hebben eigen bureaustoelen, de Hoekman 01 en Hoekman 02. Schertsend noem ik die weleens onze crisisstoelen. Ze zitten perfect, maar zijn wel eenvoudiger van uitvoering.”
Bij de inrichting van kerkzalen, schoolgebouwen of bedrijven is het aantal eigen medewerkers niet altijd voldoende. Assistentie krijgt het bedrijf van de fabrikanten die de meubels leveren en bij grote projecten worden ook zzp’ers ingehuurd. Hoekmans schoonzoon, die onder andere gespecialiseerd is in het maken van tekeningen en presentaties voor de inrichting, heeft de leiding. „Het inrichten moet perfect verlopen. De klant moet en mag op dit gebied geen enkele zorg hebben.”
De verscherping van de arboregels vormden in de voorbije jaren eveneens een stuwende kracht achter de markt van kantoorinrichting. Een goede zaak, meent Hoekman. „Wij noemen ons weleens de bureaustoelenspecialist van Nederland. We geven advies hoe je moet zitten, plaatsen proefstoelen en geven uitleg op de werkvloer. Als een werkgever goed is voor zijn personeel zorgt hij zeker ook voor een prima bureaustoel. Dit zal zeker bijdragen tot het terugdringen van het ziekteverzuim.”
De laatste jaren neemt de vraag naar zit-statafels en meubilair voor mensen die thuiswerken toe. Die trend is niet meer te stoppen, denkt de Zeeuw. Daarnaast verwacht hij dat werkgevers vooral zullen inzetten op het inrichten van flexplekken. Hierbij is een eenvoudige verstelbaarheid van het meubilair, rugleuning, hoogte, zitdiepte en armleggers van de stoelen van groot belang. „Dat moet eenvoudig zijn. Niet meer dan een paar handelingen.”
De ontwikkelingen staan niet stil. „Er zijn nu al stoelen die zich automatisch instellen op het gewicht. Het aanvullen met chip- en geheugenfuncties is een kwestie van tijd. Daar is men bij fabrieken al volop mee bezig.”
Zeker 60 procent van de omzet van Hoekman Kantoorinrichting is afkomstig uit de bureau- en zaalstoelen. Precieze cijfers van omzet of winst wil hij niet geven. „Ik pronk liever met kwaliteit dan met cijfers.”
De kantoorinrichtingmarkt kreunt onder de gevolgen van de crisis en de sterke concurrentie in de sector. Toch is Hoekman niet somber gestemd. „De eerste maand van januari was het aantal aanvragen ver boven verwachting. Als de markt weer aantrekt, denk ik dat we vraag niet meer aankunnen.”