Economie

PostNL beperkt reorganisatie

DEN HAAG (ANP) – PostNL houdt de komende jaren meer sorteercentra open en meer postbodes in dienst dan eerder werd gedacht. Dat maakte het postbedrijf maandag bekend.

25 February 2013 07:48Gewijzigd op 15 November 2020 02:08
beeld ANP
beeld ANP

PostNL zag zich vorig jaar gedwongen zijn voorgenomen reorganisatie op te schorten omdat de doorgevoerde maatregelen sterk ten koste gingen van de kwaliteit van de bezorging. Daarom heeft het bedrijf nu besloten aanzienlijk meer vestigingen voor de voorbereiding van de bezorging open te houden dan eerder aangekondigd. Daardoor dreigen nu nog 450 tot 650 postbodes hun baan te verliezen, in plaats van de eerder voorspelde 2800.

PostNL snijdt wel harder in staffuncties, de commerciële organisatie en op het hoofdkantoor. In totaal verwacht het bedrijf dat de reorganisatie ten koste gaat van 2700 tot 3300 banen. Het wil het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken dor medewerkers te begeleiden naar een andere baan.

Omzetgroei

PostNL heeft de omzet vorig kwartaal met 2,6 procent zien stijgen tot 1,2 miljard euro. De omzet steeg dankzij de groei van de pakketbezorging en bij de internationale activiteiten. De omzet uit de bezorging van brieven nam in het vierde kwartaal verder af. PostNL boekte vorig kwartaal een nettowinst van 155 miljoen euro. Dat was 6 miljoen euro minder dan een jaar eerder. Over heel 2012 ging de winst met ruim 60 procent achteruit tot 678 miljoen euro. De onderliggende operationele winst (op cashbasis) voldeed vorig jaar met 130 miljoen euro aan de verwachtingen die het postbedrijf eerder had geuit.

Vor 2013 rekent PostNL op een onderliggende operationele winst van 20 tot 60 miljoen euro. Dat bedrag moet in 2015 groeien tot tussen 300 en 370 miljoen euro.

Reacties

Bestuurder Paul Jekkers van de Bond voor Postpersoneel (BVPP): „Dit is gematigd positief nieuws voor postbodes, vaak oudere mensen die anders moeilijk aan de slag waren gekomen. Wel is het een zeer forse reorganisatie onder kantoormedewerkers, die dachten grotendeels bespaard te blijven. Het is beroerd dat ze er na 2 jaar achter komen dat je niet zonder ervaring kan. Veel mensen riepen dat al veel eerder. Een grote groep mensen heeft al die tijd voor niets in onzekerheid gezeten.”

Susan Eijgermans, bestuurder Abvakabo FNV: „Deze reorganisatie betekent weer een grote klap voor alle medewerkers van PostNL. We moeten alles op alles zetten om mensen die op straat komen te staan zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Bij eerdere reorganisaties werden de postbodes keihard getroffen. Nu wordt er voor het eerst ook gesneden in kantoorfuncties. Het personeel, de klanten en de aandeelhouders gaan de besparingen flink voelen.”

Aynur Polat, bestuurder CNV Publieke Zaak: „De pijn wordt nu eerlijk over het hele bedrijf verdeeld. Aanvankelijk leek de rekening vooral bij de postbodes gelegd te worden. Ik ben blij dat het bedrijf nu een ander plan heeft ingediend. Het blijft een pijnlijke operatie en daarom is het begeleiden van werk naar werk heel belangrijk. PostNL heeft toegezegd dat dit hoge prioriteit heeft. Als dit plan goed wordt uitgevoerd, dan kan PostNL zowel bij medewerkers als bij klanten nieuw vertrouwen opbouwen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer