Binnenland

Fors meer klachten over regio Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) – Afgelopen jaar hebben veel meer mensen geklaagd over de dienstverlening van de gemeente Amsterdam en zes omliggende gemeenten. Bij de Gemeentelijke Ombudsman kwamen 2436 klachten binnen, bijna 30 procent meer dan in 2011.

20 February 2013 09:45Gewijzigd op 15 November 2020 02:03

Het recordaantal klachten valt voornamelijk toe te schrijven aan de gemeente Amsterdam. Bij de Amsterdamse stadsdelen Zuid, Zuidoost en Nieuw-West nam het aantal klachten zelfs met meer dan 80 procent toe, liet ombudsman Ulco van de Pol woensdag weten.

Ook hebben veel meer mensen hun ongenoegen geuit over de Dienst Belastingen van de gemeente Amsterdam. De instantie bleek bezwaren over WOZ-waarden van woningen veelal niet tijdig af te handelen.

Volgens Van de Pol is de sterke stijging deels te verklaren door een verslechtering van de dienstverlening. Ook is een aantal gemeentelijke organisaties gevoeliger geworden voor klachten. „Klachten worden eerder herkend.”

De meeste klachten werden door middel van een interventie opgelost. In 92 zaken bracht de ombudsman een rapport uit. De gemeentelijke instanties hebben het merendeel van de aanbevelingen in deze rapporten opgevolgd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer