Consument

Onderzoekers duiken in demografische verschillen sociale netwerken

Erg verrassend is het jongste Pew-onderzoek naar de demografische kenmerken van gebruikers van sociale media op het eerste gezicht niet. Dat internetgebruikers tussen de 18 en 29 jaar zich meer dan welke andere groep op Facebook of Twitter begeven, wisten we eigenlijk wel.

Redactie digitale media
18 February 2013 09:34Gewijzigd op 15 November 2020 02:00
Foto EPA
Foto EPA

En dat Facebook daarbij het populairste is, mag ook geen verrassing heten. Tweederde van de volwassen internetters gebruikt het.

Het aantal Twittergebruikers verdubbelde sinds 2010 tot 16 procent. Interessanter wordt het als Pew aantoont dat het netwerk meer twitteraars uit stedelijke gebieden trekt, dan uit randstedelijke of plattelandsgebieden.

Het zijn vooral de bevindingen over andere sociale netwerken dan Facebook en Twitter die de aandacht trekken. Zo constateert Pew dat sinds de lancering van Pinterest in maart 2010 inmiddels 15 procent van de internetgebruikers het online prikbord gebruikt. Opvallend is het netwerk vooral vrouwen trekt: vijf keer zoveel als mannen. Geen enkel ander sociaal netwerk laat zo’n groot verschil zien.

Fotoapp Instagram is volgens Pew vooral populair onder Afro-Amerikanen en Latino’s, terwijl blogdienst Tumblr het qua populariteit moet afleggen tegen alle andere netwerken.

Nog even alle percentages op een rij: (volwassen respondenten actief op sociaal netwerk)

Facebook: 67 procent

Twitter: 16 procent

Pinterest: 15 procent

Instagram: 13 procent

Tumblr: 6 procent

Het Pew-onderzoek “The Demographics of Social Media Users — 2012” werd donderdag gepubliceerd. Het onderzoek werd gehouden onder 1802 respondenten uit de Verenigde Staten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer