Getimmer in Utrecht. Wegwijs wordt opgebouwd
Beleving, bezinning, ontmoeting. Daar draait de komende Wegwijs, de 20e editie, om. Cees Hovius, hoofd Erdee beursorganisatie: „Bij een jubileum hoort een frisse aanpak.”
Vrijdagochtend, acht uur. Jaarbeurs, Utrecht. Vier zo goed als lege hallen. ’t Is er koud. Het muziekpodium staat klaar; het orgel ontbreekt. Zwarte stoelen strak in het gelid; de fans zitten nog thuis. Een timmerman galmt z’n ochtendriedel door de halfduistere ruimte. De opbouw van Wegwijs kan beginnen.
Een bestelbusje crost rond. Twee ‘overalls’ bestuderen op de knieën een tekening. De eerste klop- en zaaggeluiden klinken. Behendig slingert een heftruckchauffeur om de grijze pilaren. Standbouwers pakken hun spullen uit. In drie dagen moet Wegwijs op poten staan. Een kijkje achter de schermen geeft een ander zicht op de refogezinsbeurs.
„M’n adrenalinegehalte is hoog”, bekent Cees Hovius, die voor het eerst de beurskar trekt. Vlotjes somt hij wat getallen op: „We hebben vier hallen, 30.000 vierkante meter vloeroppervlakte, 225 standhouders. Veel vaste exposanten, enkele nieuwe en standhouders die na een paar jaar afwezigheid weer terugkomen. Daar zijn we natuurlijk heel blij mee.”
Het gaat nooit vanzelf, dit keer helemaal niet, zegt Hovius. „We hebben er hard aan moeten trekken vanwege de economische crisis. Standhouders hebben minder te investeren. Ze zeggen: Ik weet wat het kost om op Wegwijs te staan, maar wat levert het op? Een terechte vraag, zeker als je moet bezuinigen. Toch is het aantal standhouders vergelijkbaar met voorgaande jaren. In vierkante meters hebben we iets minder verkocht.”
Merknaam
Het is de 20e editie. „Dat zegt iets”, reageert Hovius. „Wegwijs als merknaam staat. Bij een jubileum hoort een frisse aanpak. Die hebben we. De beurs staat dit keer in het teken van beleving, bezinning en ontmoeting. We hebben het idee van themapleinen, zoals we die de vorige keer hadden, losgelaten. De reacties daarop waren verdeeld. De pijlers die we nu hebben gekozen, kunnen langer dan één beurs mee, verwacht ik.”
Hovius geeft voorbeelden van de nieuwe formule. „Bij beleving horen de schaatsbaan van 600 vierkante meter, het Young Meeting Plaza voor de zestienplussers, het Kitskinderdorp, de veteranen in actie, en natuurlijk de vele muziekactiviteiten, zoals de Marinierskapel.”
Wie een spa dieper wil, kan ook terecht. Hovius: „Bezinning is onze tweede pijler. Centraal staat de herdenking van 450 jaar Heidelbergse Catechismus. We hebben, samen met de hiervoor in het leven geroepen stuurgroep, een expositie, lezingen en interactieve programma’s rond dit thema opgezet. Predikanten uit de volle breedte van de achterban doen mee. Ook de samenzang aan het eind van elke dag valt onder bezinning. Wegwijs biedt meer dan een commercieel feestje.”
De derde pijler, ontmoeting, is volgens Hovius traditie vanaf de eerste beurs, in 1984. „Ontmoeting van bezoekers onderling, maar ook van bezoekers en exposanten. Daarbij staan we steeds voor de uitdaging mensen te verrassen. We sluiten aan bij actuele trends die deskundigen ons aanreiken. Beleving is zo’n trend. Mensen willen niet alleen op afstand naar iets kijken, maar er zelf bij betrokken worden.”
Hoeveel bezoekers verwacht Hovius? „Ik noem liever geen aantal. We moeten weg van de gedachte dat Wegwijs alleen maar geslaagd is als we minimaal zoveel duizend bezoekers trekken. Hoe meer bezoekers, hoe beter. Daar doen we alles aan. Bijvoorbeeld door ons meer dan voorheen te richten op mannen. Citroën Nederland staat voor het eerst op Wegwijs, omdat de AutoRai dit jaar niet doorging. Ze hielden daardoor een potje met geld over. Er staan meer garagebedrijven. Stel echter dat we veel bezoekers trekken, maar er wordt minder verkocht, dan zijn de standhouders niet tevreden en wij ook niet. Een goede beurs is meer dan het bezoekersaantal.”
Versoberd
Hoe ziet Hovius de toekomst van Wegwijs? „Het is een groot evenement, ook voor de Jaarbeurs. Vier hallen, vijf dagen. Moet dat zo blijven? Ik weet het niet. Als het slechter zou gaan, kan ik me voorstellen dat we er een hal af doen of een dag minder open zijn. Ook in dit opzicht moeten we als organisatie inspelen op trends en signalen. Zo hebben we onze campagne in deze krant versoberd, omdat we de vorige keer merkten dat lezers het over de top vonden.”
Terug naar de beursvloer. Een standhouder die nooit ontbreekt, is Woord en Daad. „We moeten hier staan omdat onze achterban hier komt”, verklaart coördinator Jan-Frans de Bruijn. Erwin Luimes van de Stichting Uit het Woord der Waarheid zit mistroostig tegen een pilaar te bellen. „Ik kom hier aan en zie alleen een kale vlakte; had verwacht dat de stand klaar zou zijn. Ik krijg de schrik van m’n leven.” De verkoper van boeken en kalenders spoedt zich naar het organisatiekantoor.
Standhouder Anna’s Hoeden heeft er flink de vaart in. „Nu hard werken, maandag verplicht rusten en dan vijf dagen aan de bak. Zo’n beurs is afzien. Maar wel leuk. En aantrekkelijk. Voor ons wel.”
StudioPG bouwt de stand van de RMU. „Doen we elk jaar”, zegt baas Philip Gnodde. Hoeveel klanten hij heeft op Wegwijs? „Eén maar. Het zouden er van mij best meer mogen zijn. Veel standhouders knutselen zelf wat in elkaar. Is natuurlijk goedkoper.” Hij kijkt om zich heen. Zegt dan met gevoel voor commercie: „Sommige stands zouden wel wat professioneler mogen.”
Wegwijs is beleving, bezinning, ontmoeting. Maar ook humor. ”Dealers gezocht” roept een rode sticker op een witte muur.
Wegwijs kort
Locatie: Jaarbeurs Utrecht
Data: dinsdag 19 tot en met zaterdag 23 februari
Tijden: van 10.00 tot 18.00 uur; woensdag tot 21.00 uur; zaterdag tot 17.00 uur
Entree: volw.: 9,95 euro; kind. 4-14 jaar: 5,50 euro; korting in de voorverkoop; speciaal ticket op woensdag vanaf 16.00 uur voor 6,95 euro