Binnenland

NS merkt crisis in de trein

UTRECHT (ANP) – Spoorvervoerder NS merkt dat Nederland economisch in zwaar weer verkeert. Nu veel mensen werkloos worden en langstudeerders geen studenten-ov meer hebben, heeft het bedrijf moeite zijn klantenbestand uit te breiden. Ook verwisselen veel vaste reizigers hun 1e klasse-abonnement voor een toegangsbewijs voor de 2e klasse.

14 February 2013 10:47Gewijzigd op 15 November 2020 01:56

Uit het jaarverslag dat de NS donderdag presenteerde, blijkt dat er nog steeds sprake is van groei van het aantal door reizigers afgelegde kilometers (1,7 procent) . „In 2011 was de groei echter een procent hoger”, benadrukt een woordvoerder. „Hoewel we verschillende nieuwe verbindingen en vijf nieuwe stations hebben geopend, is er sprake van een afvlakking. Reizigers kijken kritischer naar hun uitgavenpatroon en besluiten om minder of slimmer te reizen. Bovendien consumeren ze minder op de stations.”

De economische ontwikkelingen dwingen de NS om dit jaar kritischer naar de kosten te kijken. „We willen bijvoorbeeld minder externe krachten inhuren. Als je sommige projecten ook met eigen mensen kan doen, is dat goedkoper”, legt de woordvoerder uit.

NS behaalde afgelopen jaar nog wel 264 miljoen euro winst, 53 miljoen meer dan in 2011. Deze winststijging komt echter grotendeels door eenmalige posten. Zo verkocht de spoorvervoerder het in aanbouw zijnde stadskantoor bij het Jaarbeursplein in Utrecht. Ook is de NS via dochter Abellio begonnen met het verzorgen van treindiensten in het Greater Anglia-gebied in Engeland.

Dit jaar wil het vervoersbedrijf vooral werken aan een „goede, stabiele en snelle verbinding met België” en aan het verbeteren van de reisinformatie aan de klant. Ook een betere samenwerking met spoorbeheerder ProRail heeft topprioriteit. De treinbotsing in Amsterdam op 21 april vorig jaar maakte volgens NS pijnlijk duidelijk dat het goed afstemmen van de dienstregeling veel extra aandacht vereist.

Door storingen en verbouwingen van stations reden er afgelopen jaar ook iets minder treinen op tijd dan in 2011 (94,2 in plaats van 94,7 procent). Internationaal gezien is dat gemiddelde niettemin nog steeds erg hoog. Rekening houdend met de drukte op het spoor scoren alleen Zwitserland en Japan hoger op punctualiteit. Bovendien ligt het percentage ruim boven de vereiste 93 procent, aldus de NS.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer