Dacia Sandero: modern en betaalbaar
Budgetmerk Dacia biedt met de nieuwe Sandero een aanzienlijk modernere auto, maar houdt het budget van de kopers nog wel degelijk scherp in de gaten.
Het lijkt alsof Dacia zijn populaire vijfdeurs wel erg snel vervangt. Toch mag niet worden vergeten dat deze auto in het leveringsprogramma gelijk loopt met de Logan, de vierdeurs sedan. Met dit model begon alles in 2004 en dat verklaart de opvolging.
Van origine is Dacia een Roemeens automerk dat eind jaren zestig met hulp van Renault verrees. In 1969 beschikte Dacia met de tot 1300 omgedoopte Renault 12 over het actueelste automodel uit de volledige Oost-Europese autoproductie. Een slordige 35 jaar borduurt Dacia op dit zelfde thema voort, maar dan blijkt het wederom Renault dat zich over het bedrijf ontfermt en voor moderne producten zorgt.
De nieuwe Dacia Sandero staat op een platform dat verwant is aan de Clio van het moederbedrijf. De auto meet 4,06 meter in lengte. De compacte afmetingen leveren voordelen als in druk verkeer een parkeerplek wenselijk is. Tegelijk houdt het formaat Dacia niet tegen om volop ruimte in het interieur te bieden. Sterker nog, met een bagagevolume dat varieert van 320 tot 1200 liter verslaat de Sandero menig tegenstrever. Bovendien blijkt het model een behoorlijke einzelgänger omdat er nauwelijks concurrenten zijn.
Dacia beschikte tot nu toe over vertrouwde, uitontwikkelde techniek waaraan een prijskaartje met een schappelijk tarief hangt. Dat laatste blijft het geval, maar de nieuwe Sandero mag binnen het concern meteen beschikken over een splinternieuwe motor. Het gaat om de recent in de nieuwe Clio gelanceerde driecilinder benzine. Deze heeft een bescheiden inhoud van 0,9 liter, maar wordt door middel van een turbo tot goede prestaties opgewaardeerd. De krachtbron levert zonder mankeren 90 pk en daarnaast een verdienstelijk koppel van 135 Nm al bij een laag toerental. Souplesse alom, en dat blijkt ook direct na het wegrijden. Het kenmerkende geluid van een driecilinder speelt slechts op de achtergrond parten en klinkt zeker niet onsympathiek.
Direct nadat het gaspedaal is ingetrapt, ontpopt de motor zich als een brave leerling die goed luistert en bij de les blijft. In 11,1 seconden accelereert de Sandero probleemloos naar de 100 km/u. De auto zet een meer dan bruikbare topsnelheid neer van 175 km/u. Verder heeft de motor een gemiddelde dorst van 1 liter op 14,1 kilometer. In vergelijking met dezelfde krachtbron in de nieuwe Renault Clio consumeert de Dacia meer. Dat blijkt snel verklaard. Om de prijs schappelijk te houden, blijft een aantal technieken achterwege. Denk bijvoorbeeld aan een start-stopsysteem, maar ook aan het optimaal terugdringen van het voertuiggewicht en het toepassen van (dure) banden met een lage rolweerstand.
De nieuwe carrosserie van de Sandero oogt stoer. Daarbij hoort een relatief hoge stand op de wielen, een eigenschap die het brandstofverbruik evenmin in positieve zin dient. Toch sluit de combinatie van motor met vijfbak en het gerealiseerde verbruik beslist aan bij de wensen van de gemiddelde koper. Het maakt de Dacia Sandero tot een aanzienlijk moderner product dan het vorige model.
Dacia luistert erg goed naar zijn klanten. Klanten die opmerkingen maken over de afwerking en materialen en eveneens wensen laten horen met betrekking tot de beschikbare opties. Het interieur is keurig ingericht, alles is netjes bekleed. Ook de oppervlaktebehandeling tilt de materialen naar een hoger niveau, zonder ongunstige invloed op de verkoopprijs.
In Nederland bestaat het leveringsprogramma uit de Ambiance en de Lauréate, wat betekent dat de kale basisversie hier niet op de prijslijst staat. De auto biedt probleemloos plaats aan vier volwassenen. Jammer alleen dat de voorstoelen over een vrij korte zitting beschikken en met name de zijdelingse ondersteuning van de bovenbenen ontbreekt. Wat veercomfort betreft verslaat de Dacia al zijn tegenstrevers, zonder in bochten hinderlijk over te hellen.
Al bij al levert Dacia met de nieuwe Sandero wederom een no-nonsense-auto met een sympathieke uitstraling, maar deze keer voorzien van uiterst moderne technieken. Dat leidt nu onder meer tot 20 procent bijtelling en een prijs die ondanks de verbeteringen op het oude niveau blijft. Dacia start de Sandero bij 10.990 euro, terwijl de Lauréate op 11.990 euro uitkomt. Wie vervolgens alle smakelijke details uit de optielijst aankruist, gireert niet meer dan een goede 14.000 euro naar de rekening van de dealer.
Dacia Sandero TCe 90 Lauréate
materialen +
De materialen in de Sandero zijn er fors op vooruitgegaan. Alle bevestigingsschroeven zijn netjes uit het zicht geplaatst.
prijs +/+
De prijs-kwaliteitverhouding van de Sandero blijft uitermate gunstig. Vergeleken met het vorige model is de nieuweling beslist niet duurder geworden.
motor +
De driecilinder turbomotor paart vlotte prestaties aan een behoorlijk gunstig brandstofverbruik. Dacia kan dat nog verbeteren door kleine ingrepen.
ruimte +
Met de ruimte voor passagiers en bagage staat de Sandero boven aan het compacte segment. Vooral het standaardbagagevolume van 320 liter is fors.
meubilair -
Het meubilair in de Dacia Sandero is aan de zachte kant, met name de zijkanten van de zittingen, terwijl de stoelzitting behoorlijk kort blijkt.
Topsnelheid
175 km/h
Acceleratie
11,1 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 14,1 km.
CO2-uitstoot
120 g/km