Jongerenorganisatie HGJB raadt Solvat aan om Bijbel te lezen
WOUDENBERG – Stil worden, Open handen, Lezen, Vragen stellen, Antwoorden en Toepassen – oftewel Solvat. De Hervormd Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) raadt jongeren aan via deze methode de Bijbel –weer– te gaan lezen. Donderdagavond was er een Bijbelleesavond in Woudenberg, waarbij de methode gebruikt werd.
Nogal wat jongeren uit de kring van de HGJB zeggen dat ze best wel overtuigd zijn van het belang van Bijbellezen, maar dat ze er in de praktijk vaak niet toe komen de Bijbel echt goed en geconcentreerd te lezen.
Dit jaar wil de jeugdorganisatie binnen de Protestantse Kerk het Bijbellezen speciaal bij jongeren onder de aandacht brengen.
Met het project ”Leer Me Lezen 2” beoogt de bond het Bijbellezen te stimuleren en hun hulp te bieden bij het zelfstandig lezen van het Woord – niet alleen persoonlijk, maar ook in andere situaties. De komende maanden organiseert de HGJB daarom zogenoemde ”Bijbelleesavonden”. Op deze avonden komen jongeren en andere gemeenteleden bijeen voor een oefening in het Bijbellezen.
Stappenplan
Tijdens de bijeenkomsten wordt de jongeren aangeraden de Bijbel te lezen via de Solvat-methode. De letters Solvat staan voor een door de HGJB ontwikkeld ‘stappenplan’: Stil worden, Open handen, Lezen, Vragen stellen, Antwoorden en Toepassen.
Het winternummer van het HGJB-blad Generator is geheel gewijd aan het project ”Leer Me Lezen 2”. Er zijn verschillende oefenboekjes die jongeren en ouderen moeten helpen om invulling te geven aan hun persoonlijke stille tijd.
Tijdens de Bijbelleesavonden oefenen de aanwezigen met het stellen van vragen aan een Bijbelgedeelte en proberen zij de boodschappen en de toepassingen uit de tekst te halen. Verder zijn er tien zogenoemde ”leessleutels”, die jongeren handvatten aanreiken om op verschillende manieren met een Bijbeltekst bezig te zijn.
Het materiaal kan breed worden gebruikt, aldus de HGJB. „Zowel hoog- als laagopgeleiden, ongeacht leeftijd, kunnen met het materiaal uit de voeten omdat het vooral insteekt op de eigen ontdekkingen die ook tijdens de avonden moeten worden opgedaan.” Begin deze week had in Noordwijk de eerste Bijbelleesavond plaats; donderdagavond in Woudenberg de tweede.
Moeilijk
HGJB-medewerker Diane Palm vraagt de zestig in Woudenberg aanwezige jongeren een enquête in te vullen over hun ervaringen met Bijbellezen. Ook daaruit komt naar voren dat zij uit eigen ervaring weten hoe moeilijk het is in deze jachtige tijd ”stille tijd” te houden en in alle rust te bidden en te lezen.
Sommige jongeren geven aan dat ook al hebben ze tijd vrijgemaakt, het dan nog moeilijk is zich te concentreren en de aandacht erbij te houden. Palm adviseert in ieder geval hardop te lezen, dat helpt al voor de concentratie. Ervaren de jongeren vreugde bij het Bijbellezen? Een van hen antwoordt dat hij een Bijbelgedeelte vaak meer uit plicht leest en hij er –eerlijk gezegd– meestal niet zo veel vreugde aan beleeft.
In haar inleiding benadrukt Palm dat Bijbellezen persoonlijk is en iets anders is dan louter informatie tot je te nemen. „De Heere zoekt een relatie en daarom heeft Hij Zichzelf in een Boek te kennen gegeven. Zodoende is Bijbellezen niet alleen relationeel, maar geeft het ook zicht op jezelf.”
Zacheüs
De HGJB-jeugdwerker wijst op het belang van het zelfstandig en actief Bijbellezen. De geschiedenis van Zacheüs uit Lukas 19 dient als oefening. Het is een bekende geschiedenis, maar nadat de jongeren het gedeelte stil en aandachtig hebben bestudeerd, blijken er toch onverwachte en verrassende dingen in te staan. Het roept vragen op. „Hoe kan het hele huisgezin van Zacheüs als gelovig worden beschouwd?” Iemand merkt op: „Eerst vind je dat Zacheüs wel heel snel wordt veroordeeld, maar dan zie je meteen hoe snel je zelf tot veroordelen geneigd bent.”
De conclusie: „Neem je tijd zo’n Bijbelgedeelte te bekijken, dan zie je dingen die je bij oppervlakkige lezing niet zijn opgevallen.”