Economie

Spoorvervoerder wil groeien met railvracht

De Rotterdamse spoorvervoerder ShortLines wil 30 tot 40 procent per jaar groeien. De onderneming wil vooral in Nederland, Duitsland en België meer vracht transporteren. Dat heeft directeur R. Spierings maandag gezegd.

ANP
7 October 2003 08:34Gewijzigd op 14 November 2020 00:37

ShortLines is in 1997 opgericht. Inmiddels heeft de vervoerder een marktaandeel in Nederland van iets minder dan 10 procent. Dagelijks rijden er treinen tussen de haven van Rotterdam, Geleen, Venlo en Keulen in Duitsland. De afgelopen twee jaar heeft ShortLines met winst gedraaid.

Spierings verwacht dat het „magere marktaandeel” van het spoorvervoer de komende jaren flink zal groeien vergeleken met het transport over de weg. Het railvervoer wordt volgens hem steeds aantrekkelijker. „Door de liberalisering van de markt is het goedkoper geworden om goederen over het spoor te vervoeren. De kwaliteit is ook enorm verbeterd.”

Daar komt bij dat de Betuweroute, die in 2007 klaar moet zijn, volgens Spierings een aanzienlijke stimulans zal zijn voor het spoorvervoer. „En als Duitsland de kilometerheffing heeft ingevoerd, wordt de vrachtauto nog onaantrekkelijker.”

Begin volgend jaar verwacht ShortLines in België te beginnen. Het bedrijf zal daar met eigen treinen rijden, maar in het oosten van Duitsland, Polen, Zwitserland en Italië wil de vervoerder met partners in zee gaan. Spierings: „We zullen nooit zelfstandig met treinen naar Italië rijden.” ShortLines praat al met een aantal branchegenoten over samenwerking.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer