Consument

Skoda gaat met nieuwe Rapid voor tijdloos

Eenvoud siert op dit moment. Automerken die voor een bescheiden prijs een modern voertuig kunnen leveren, maken kansen in deze moeilijke tijden. Zo ook Skoda met de nieuwe Rapid.

Tony Vos
25 January 2013 11:08Gewijzigd op 15 November 2020 01:33
Tijdloos en niet bepaald opvallend gaat de nieuwe Skoda Rapid door het leven. Zijn ruimte en scherpe prijs vormen dé aankoopargumenten. Foto Tony Vos
Tijdloos en niet bepaald opvallend gaat de nieuwe Skoda Rapid door het leven. Zijn ruimte en scherpe prijs vormen dé aankoopargumenten. Foto Tony Vos

Een automerk dat op dit moment succesvol wil verkopen, zal op de proppen moeten komen met verantwoorde, zuinige modellen zonder al te veel poespas. De nieuwe Skoda Rapid past helemaal in dat plaatje en blijkt ook nog eens verrassend betaalbaar.

Het is bij Skoda de normaalste zaak van de wereld: auto’s die duidelijk de uitstraling hebben van een vierdeurs sedan, maar toch over een grote achterklep beschikken. Naast de Superb en de Octavia blijkt dat nu ook bij de nieuwe Rapid het geval. Overigens komt deze naam uit de rijke historie van het merk. Al heeft de nieuweling niets meer te maken met de vroegere coupé met motor achterin.

De compacte Fabia dient als basis van de 4,48 meter lange hatchback. Dat verklaart meteen de bescheiden breedte van de nieuweling. Achter het strak gelijnde front met geactualiseerd merklogo volgt een zeer correct, maar weinig opwindend vormgegeven auto.

Ondanks zijn brave uiterlijk is de Skoda Rapid wel duidelijk aanwezig op de weg. Met zijn stoere bumper en hier en daar een toefje chroom komt de Tsjech voornaam over. De Elegance Business staat als meest complete uitvoering op de lijst, onder meer met meegespoten buitenspiegels en portiergrepen en lichtmetalen wielen. De auto heeft met zijn behoorlijk lange wielbasis van 2,60 meter een keurige vlakverdeling. Aan de buitenkant verraadt de achtersteven al voorzichtig de aanwezige ruimte. Achter de achterklep openbaart zich een gigantisch gat. Maar liefst 550 liter kan er standaard in de Skoda worden meegenomen. Wie de moeite neemt de bank neer te klappen ziet dit volume groeien tot 1490 liter. Dat is gigantisch!

Wat voor het uiterlijk geldt, laat de Rapid ook in het interieur zien. Gepaste soberheid, keurige vormgeving. Met natuurlijk veel harde kunststoffen, maar door de oppervlaktebehandeling is de uitstraling dik in orde. In deze Elegance-uitvoering voegt Skoda daar nog wat chromen elementen aan toe, plus een met leer bekleed stuur. Twee soorten stof sieren de stoelen en de achterbank, die een goede zit bieden. Al blijkt het meubilair niet overbemeten.

Het instrumentarium geeft alle nodige informatie. Op de middenconsole zit een groot scherm met daarin opgenomen de navigatie (afhankelijk van het uitrustingsniveau). De achterbank biedt qua hoofd- en beenruimte genoeg plaats voor twee volwassenen. Een derde persoon erbij, dat gaat gezien de bescheiden breedte niet.

Aan de basis van het motorprogramma staat de 86 pk sterke 1,2 liter TSI. Deze krachtbron met turbo en directe inspuiting ligt bijvoorbeeld ook in de nieuwe Volkswagen Golf. Het grote voordeel van deze bescheiden bemeten viercilinder blijkt het behoorlijk hoge koppel van 160 Nm al bij 1500 tpm. Gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak sprint de Rapid 1.2 TSI in 11,8 seconden naar de 100 en topt op 183 km/u. Prestaties waar helemaal niets mis mee is.

Alle bekende items om brandstof te sparen past Skoda in het nieuwe model toe. Denk aan een start-stopsysteem en een schakelindicator. Gemiddeld moet dat volgens het merk een verbruik opleveren van net boven de 1 op 20. In de praktijk moet eerder aan net boven de 1 op 14 worden gedacht. Dat is beslist keurig.

Voor het rijgedrag van de Rapid geldt hetzelfde. De auto scoort op dit vlak niet uitzonderlijk. Dat mag gezien de prijsstelling ook niet worden verwacht. De Rapid voldoet echter wel aan alle behoeften die een gemiddelde automobilist heeft, zowel voor de zakelijke gebruiker als voor het gezin.

Mocht iemand kritiek hebben, dan verstomt die acuut als de prijs van de auto klinkt. Skoda verkoopt de Rapid met de 1.2 TSI motor namelijk al vanaf 14.190 euro! Dat mag een regelrechte verrassing genoemd worden. Wie ruig tekeergaat en de optimale uitrusting koopt, geeft voor deze Elegance Businessline nog steeds maar 19.540 euro uit. Skoda levert de nieuwe Rapid ook met de 105 pk versie van de 1.2 TSI, als 1.4 TSI (122 pk) en met de 1.6 TDI dieselmotor. Op de 1.4 TSI na komen alle varianten van de nieuwste Skoda dit jaar en ook volgend jaar in aanmerking voor 20 procent bijtelling.

>>rd.nl/skoda voor een video.


Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance

prestaties +

De basismotor in de Skoda Rapid komt uiteraard van Volkswagen. Met 86 pk en vooral een koppel van 160 Nm blijkt de nieuweling prima te presteren.


A

prijs +/+

De prijs van de nieuwe Skoda Rapid is ronduit scherp. Daarbij biedt de vijfdeurs een enorme binnenruimte voor vier volwassen en een forse hoeveelheid bagage.


stoelen -

De stoelen zijn niet overdreven groot. De zitting blijkt met name aan de korte kant en dat kan zich op langere ritten bij grotere personen wreken.


interieur +/-

Het dashboard ziet er net zo tijdloos uit als de carrosserie. Skoda past (betaalbare) harde kunststoffen toe. Geen bezwaar, omdat het merk het materiaal fraai verwerkt.


motor +

De bekende 1.2 TSI benzinemotor met turbo blijkt identiek aan de instapversie van de nieuwe VW Golf. De brandstofbesparende voorzieningen zijn standaard.


Topsnelheid

183 km/h

Acceleratie

11,8 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 14,2 km.

CO2-uitstoot

114 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer