Economie

Minder brandstof voor schepen in Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) – Doordat zeeschepen langzamer zijn gaan varen, is in de haven van Rotterdam vorig jaar minder brandstof geleverd aan de scheepvaart. Terwijl de overslagcijfers toenamen, daalde de verstrekte hoeveelheid stook-, gas- en dieselolie van 12,2 naar 10,9 miljoen ton, meldde het Havenbedrijf Rotterdam donderdag.

24 January 2013 17:47Gewijzigd op 15 November 2020 01:32

Vanwege de economische crisis en hogere olieprijzen worden schepen zuiniger ingezet, waardoor hun brandstofverbruik afneemt. „Grotere rederijen plannen hun schepen voller, zodat er minder schepen nodig zijn om meer te vervoeren”, verklaart een woordvoerder. Hij wijst er ook op dat een schip bij 30 procent minder snelheid, slechts de helft van zijn normale brandstof nodig heeft. „Bij een gebruik van 250 tot 300 ton per etmaal, tegen een prijs van 600 dollar per ton scheelt dat veel”, aldus de zegsman.

Naast Singapore geldt de Rotterdamse haven nog steeds als de grootste en goedkoopste bunkerhaven ter wereld. Via kleine scheepjes wordt stookolie uit Rusland geïmporteerd, die vervolgens hier in de brandstoftank van grote zeestomers wordt gepompt. Tot voor kort lieten schepen hun tank vaak alleen in Rotterdam en in het Verre Oosten vollopen. Voor langzaam varende zeeschepen is het echter efficiënter om de brandstof meer gespreid, dus ook onderweg, in te slaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer