Economie

Sligro: ruimte voor verbetering bij supers

AMSTERDAM/VEGHEL (ANP) – Sligro heeft grootse plannen voor zijn Emté-supermarkten. Het bedrijf ziet de komende jaren ruimte voor rendementsverbetering. De omzet per vierkante meter is bij veel van de 130 winkels lager dan bij de concurrentie en de kosten zijn hoger, liet de Sligro-top donderdag weten na de presentatie van de jaarresultaten over 2012.

24 January 2013 15:30Gewijzigd op 15 November 2020 01:32

Sligro gaat werken aan de naamsbekendheid, het prijsimago en de kosten. Het aantal loyale klanten kan ook omhoog, maar de plannen om dit te verbeteren zijn nog vaag. De onderneming wil in de komende drie jaar de winstmarge verhogen van 1,4 procent nu naar 2,5 tot 3 procent. Volgens topman Koen Slippens gaat het om „pittige maar realistische doelen”. Het aantal supermarkten gaat niet omhoog.

De veranderingen moeten plaatsvinden tegen een achtergrond van een voorlopig moeilijk economisch klimaat. „De nieuwe economische werkelijkheid”, aldus Slippens. Hij verwacht dat er ook dit jaar druk op de brutomarges zal blijven bestaan, maar iets minder dan in 2012. Slippens denkt beter te kunnen presteren dan de markt.

Sligro is niet van plan om in het personeelsbestand te snijden om de kosten te drukken. „Je kan ook sterker aan de omzet trekken en nog scherper opereren”, aldus financieel topman Huub van Rozendaal. Emté heeft volgens de Sligro-top een naam hoog te houden als de meest klantvriendelijke supermarkt van Nederland.

Bij de ambities van Sligro voor de supermarkten hoort ook uitbreiding online. Sligro nam eerder dit jaar een belang in afhaalbedrijf Superdirect. De onderneming kiest er bewust voor om niet zelf aan een online-afzetkanaal te werken. Slippens toonde zich geen groot adept van het internetgeloof. „Ik denkt niet dat het echt zo’n grote vaart gaat nemen als sommigen denken”. Hoe de internetstrategie van Emté vorm gaat krijgen, werd donderdag niet duidelijk. Wel beloofde Slippens dat er in de loop van dit jaar enkele afhaalpunten komen waar bestelde boodschappen kunnen worden afgehaald.

Bij de groothandelsactiviteiten, de tak Foodservice, zoekt Sligro actief naar overnamemogelijkheden. „Wij jagen ons suf en zijn er klaar voor”, aldus Slippens. Maar ondanks de moeilijke economie en de overname vorig jaar van de groothandelsactiviteiten van Van Oers heeft de grootste groothandelspartij van Nederland de echte consolidatieslag nog niet kunnen maken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer