Recensie: Triosonates door Florilegium
Bach schreef de Triosonates BWV 525-530 om zijn zoon Wilhelm Friedemann grondig voor te bereiden op een orgelcarrière. Dat zegt meteen iets over het niveau van deze werken. Ze vormen in speltechnisch en muzikaal opzicht een uitdaging voor iedere organist. Droge leerstof is het bepaald niet. De galante melodieën en pittige ritmiek trekken nog steeds iedere luisteraar over de streep en zorgen voor een blijvende populariteit.
Hun driestemmige opzet, voor twee manualen en pedaal, maakt de sonates heel geschikt voor instrumentale bewerking. Mozart bewerkte er al enkele voor strijktrio. Ook het Engelse barokensemble Florilegium sloeg aan het arrangeren en bewerkte de sonates voor verschillende instrumentencombinaties. De triosonate, met drie gelijkwaardige stemmen, was in de achttiende eeuw een heel populaire vorm. Opvallend genoeg componeerde Bach buiten zijn sonates voor orgel slechts twee triosonates: de sonate voor twee traverso’s en continuo (BWV 1039) en de triosonate uit het Musikalisches Opfer (BWV 1079). Juist deze twee sonates stonden voor Florilegium model bij het arrangeren.
De afwisseling van combinaties waarin traverso, viool, viola da gamba, cello, violoncello piccolo, luit en klavecimbel voorkomen, maakt de opname buitengewoon aantrekkelijk. De combinaties zijn met zorg gekozen. Het lijkt zelfs alsof de sonates voor de gekozen bezettingen geschreven zijn. Het stemmenweefsel vond ik in veel gevallen nog transparanter klinken dan op een orgel mogelijk is. Maar daar dragen zeker ook de spelkwaliteiten van Florilegium en de voortreffelijke opname door Channel Classics aan bij. Een echte aanrader voor Bachliefhebbers!
Florilegium – J. S. Bach – Organ Trio Sonatas BWV 525-530 – Arranged for multiple instruments; Channel Classics (CCS SA 27012); € 22,95; www.channelclassics.com
Uit: Sonate 1 BWV 525
Uit: Sonate 5 BWV 529
Uit: Sonate 2 BWV 526