„Duitsland vergeet Heidelbergse Catechismus”
De Waarheidsvriend, het orgaan van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk, is in zijn geheel gewijd aan het 450-jarig bestaan van de Heidelbergse Catechismus. Die in Duitsland zelf vergeten is, constateert Marlies Hanse.
„Met haar historische binnenstad aan de oever van de Neckar en imposante slot is Heidelberg een van de mooiste steden van Duitsland. In de zestiende eeuw was ze het toneel van een hevige strijd tussen de lutheranen en calvinisten. Om de rust in het rijk te doen weerkeren, gaf regerend keurvorst Frederik III aan enkele theologen de opdracht de basis van het christelijk geloof vast te leggen in de Heidelbergse Catechismus. In de eeuwen na het verschijnen van deze catechismus vormden de aanhangers van Luther en Calvijn nog altijd twee kampen. In de negentiende eeuw werd er een gemeenschappelijke kerk gevormd, waar de Heidelbergse Catechismus en de Catechismus van Luther beide ingesteld werden als belangrijke geloofsgeschriften. In de praktijk sneeuwde de Heidelbergse Catechismus echter onder. Ook vandaag de dag speelt dit belijdenisgeschrift nauwelijks een rol in de Duitse kerken. In het kader van het herdenkingsjaar organiseren kerken en culturele instellingen tentoonstellingen, lezingen en muzikale avonden om de Heidelbergse Catechismus opnieuw onder de aandacht te brengen.
„Als kerk betreuren we het dat de Heidelbergse Catechismus nauwelijks leeft onder Duitse christenen”, zegt Marlene Schwöbel van de Evangelische Kirche Heidelberg. „We zien het als onze taak om daar verandering in te brengen. We hebben bezoekers van de Heiliggeistkirche vijf vragen gesteld over de catechismus. Uit de antwoorden blijkt dat de vragen die de Heidelbergse Catechismus stelt nog springlevend zijn, maar de antwoorden minder hun weerklank vinden. Dit jaar bezinnen we ons als kerk op de vraag hoe we daarop in kunnen spelen.”