Kantonsectoren druk met wanbetalers gsm
Kantonsectoren van de rechtbanken in Nederland hebben de handen vol aan zaken tegen wanbetalers van mobiele telefonie. De gerechten in Den Haag en Amsterdam houden zelfs marathonclusterzittingen om abonnementskosten terug te vorderen.
Dat meldde Th. van der Meer, sectorvoorzitter van de kantonrechtbank Amsterdam, vrijdag.
De problemen met wanbetalers liepen vorig jaar zo hoog op, dat er nu in Amsterdam een proef draait om de zaken sneller te kunnen verwerken. Volgens Van der Meer gaat het om een nieuw softwareprogramma dat de invoertijd van gegevens „aanzienlijk verkort.”
De rechtbank kwam op het idee van de proef toen een Amsterdams deurwaarderskantoor eind april 2002 met 15.000 extra zaken voor dat jaar kwam. „Dat komt boven op een totaal van 25.000 per jaar en is een aanslag op de bezetting”, aldus de sectorvoorzitter. Als toen niets zou zijn ondernomen, zouden de sectoren door een teveel aan zaken verstopt zijn geraakt. De vorderingen hebben betrekking op klanten van alle vijf aanbieders van mobiele telefonie, meldde Van der Meer.
Toch zeggen de grootste aanbieders van mobiele telefonie in Nederland, KPN en Vodafone, weinig last van wanbetalers te hebben. Zij zeggen dat slechts een zeer klein en te verwaarlozen percentage niet betaalt. „Wij hanteren een streng voordeurbeleid en checken of de klanten geen openstaande rekeningen hebben”, aldus een woordvoerder van de KPN. Van der Meer kan begrijpen dat zij de problemen met wanbetalers niet toegeven, omdat het slechte reclame voor hun bedrijf is.
De nieuwe software die naar aanleiding van het grote aantal zaken van niet betalende gsm-klanten is ontwikkeld, valt ook te gebruiken voor andere vorderingszaken, zoals achterstallige betalingen van bijvoorbeeld energie- of ziekenfondsrekeningen. Als een deurwaarderskantoor de gegevens op een cd-rom zet, kunnen ze automatisch in de computer worden ingevoerd. Nu gebeurt dat nog handmatig, wat veel tijd kost.