Personeel Schiphol tegen beursgang luchthaven
Het personeel van Schiphol is tegen een snelle beursgang van de luchthaven. Dat heeft de voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad, L. Oude Weernink, woensdag gezegd. Schiphol–directeur G. Cerfontaine wil juist dat het vliegveld zo snel mogelijk wordt geprivatiseerd, zeker nu KLM en Air France zijn samengegaan. De Nederlandse staat heeft een belang van 75,8 procent in Schiphol.
Nu KLM is overgenomen door Air France, wil de luchthaven ook de kans krijgen zich te ontplooien, aldus Cerfontaine. KLM voert zo’n 70 procent van alle vluchten op Schiphol uit. Het vliegveld kan daar nog maximaal acht jaar op rekenen. Wat daarna gebeurt, is onzeker.
Schiphol kan volgens Cerfontaine alleen de concurrentie met andere grote Europese luchthavens aan, als het snel wordt geprivatiseerd. Schiphol dreigt nu als enig groot vliegveld in Europa zonder notering achter te blijven. De thuisbasis van Air France, Charles de Gaulle bij Parijs, gaat ook naar de beurs.
Maar gezien de onzekere situatie in de luchtvaartwereld is het personeel van Schiphol tegen privatisering. „Het is noodzakelijk dat de Nederlandse staat blijft opkomen voor de belangen van Schiphol. Als aandeelhouder is het kabinet de enige partij die nu voor ons kan vechten", zei Oude Weernink. Daarbij wees hij op de overname van KLM. „Schiphol is geen onderhandelingspartner van Air France geweest. Het kabinet wel."
Bovendien heeft Schiphol volgens de COR privatisering helemaal niet nodig om als zelfstandig bedrijf te blijven functioneren. „De luchthaven is nu al een normale onderneming", aldus de voorzitter.
De staat wil een minderheidsbelang in Schiphol „op een financieel gunstig moment" verkopen. Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat wil wel dat de beursgang zo snel mogelijk plaatsvindt.