Economie

Cultuurverschil tussen maatschappijen groot

Het zal lastig worden de cultuurverschillen tussen Air France en KLM te overbruggen. Beide bedrijven zullen volgens KLM-topman Van Wijk programma’s opzetten om de managers goed met elkaar te laten samenwerken.

Redactie economie
1 October 2003 10:50Gewijzigd op 14 November 2020 00:36
DEN HAAG - Op de verkleinde uitvoering van Schiphol, die in Madurodam, staan toestellen van KLM, Air France en Alitalia in een fraaie formatie bij elkaar. - Foto Frank van den Berg
DEN HAAG - Op de verkleinde uitvoering van Schiphol, die in Madurodam, staan toestellen van KLM, Air France en Alitalia in een fraaie formatie bij elkaar. - Foto Frank van den Berg

De topman denkt dat de verschillen in de bedrijfscultuur niet onoplosbaar zijn. Hij heeft groot vertrouwen in het personeel van Air France en KLM. „Aan beide zijden werken professionals die weten dat ze moeten samenwerken.” Dat zei hij dinsdag bij de presentatie van de fusie tussen beide bedrijven.

Van Wijk maakt zich geen zorgen over de cultuurverschillen, maar wil deze ook niet veronachtzamen. Hij erkent de grote verschillen tussen KLM en Air France. „Als Nederlandse maatschappij hebben wij altijd moeten opereren zonder grote politieke of economische machtsbasis. Nederlanders hebben daarbij door innovatief te opereren toch een grote rol gespeeld op wereldschaal; dat geldt ook voor KLM.”

Bij Air France ligt dat volgens de KLM-topman anders. „Zij hebben met een groot politiek en economisch achterland hun geld altijd gemakkelijker kunnen verdienen. KLM heeft er harder voor moeten knokken.” Volgens Van Wijk heeft KLM daardoor vaardigheden waarvan Air France kan profiteren.

Van de mislukte fusiepogingen met British Airways en Alitalia heeft Van Wijk geleerd niet te hard van stapel te lopen. „Daarom hebben wij gekozen voor een andere start en niet zoals bij Alitalia al direct voor een volledige fusie. We nemen de tijd om naar elkaar toe te groeien. Als je nu op korte termijn snel geld wilt besparen, kan je dat later ongelooflijk veel geld kosten.”

De voertaal op het hoofdkantoor in Parijs wordt Engels. Voor Air France-topman Spinetta zal dat behoorlijk wennen zijn, gezien zijn presentatie in het Engels.

Critici van de overeenkomst tussen KLM en Air France menen dat de Nederlandse maatschappij veel beter bij British Airways past. Maar ook daar zijn er cultuurverschillen, zei de financieel directeur van KLM, R. Ruijter. „De Britten vinden ons bij wijze van spreken domme boeren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer