Politiek

25 miljoen extra voor Blankenburgtunnel

DEN HAAG (ANP) – Voor de inpassing van de Blankenburgtunnel, die ten westen van Rotterdam zal worden aangelegd, moet 25 miljoen euro extra beschikbaar komen. Dat stelde PvdA-Kamerlid Attje Kuiken dinsdag tijdens een debat over de tunnel. Ze heeft de steun van coalitiepartner VVD.

18 December 2012 17:19Gewijzigd op 15 November 2020 00:53

VVD-Kamerlid Ton Elias was niet blij met het plan van de PvdA om zo veel geld te besteden aan natuur en recreatie, maar stelt een compromis te hebben gesloten. „Over verkeer en asfalt denken de beide partijen die dit kabinet vormen, behoorlijk verschillend”, lichtte hij zijn besluit toe. Voor de PvdA was het echter een zwaarwegend punt.

Minister Melanie Schultz van Haegen stelde eerder toch weer tol te willen gaan heffen voor personenauto’s die door de tunnel rijden. Samen met de tol voor vrachtwagens moet dat 300 miljoen euro opleveren.

De minister zei bereid te zijn meer geld te besteden aan de inpassing. Ze stelde dat daar al wel veel geld voor beschikbaar was gemaakt, maar dat ze toch nog in overleg met de regio de wensen zou gaan inventariseren. Schultz zei dat er met weinig geld soms veel kan worden aangepast en dat ze er dus ook niet rouwig om zou zijn als er minder geld voor de inpassing nodig is dan de PvdA nu inschat.

De inkomsten van de tol wil Schultz het liefst gebruiken om de gaten in haar begroting te vullen. Ze moet jaarlijks 250 miljoen euro inleveren op het infrastructuurfonds. Daardoor moeten projecten worden uitgesteld of mogelijk zelfs worden afgeschaft. Met de tolinkomsten hoopt ze de effecten een beetje te kunnen temperen.

De aanleg van de tunnel, die de verkeersdruk op de ring Rotterdam moet gaan verminderen, gaat 1 miljard euro kosten. Het deel van de weg dat door de weilanden loopt, komt verdiept te liggen en wordt overdekt, wat volgens Schultz de natuurschade een stuk vermindert. Ze sprak van een hoogwaardig ingepast stuk weg.

De minister verwacht het zogeheten tracébesluit over de Nieuwe Westelijke Oeververbinding, zoals het stuk weg ambtelijk wordt genoemd, in 2015 te kunnen nemen. Daarna kan dan de schop in de grond.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer