Treinen reden te kort op elkaar
AMSTERDAM (ANP) – De dienstregeling op het spoor waar op 21 april bij Amsterdam Westerpark een sprinter en een intercity op elkaar botsten, was te krap gepland. Daardoor waren de hele dag veel rode seinen nodig. Door werkzaamheden moesten treinen in beide richtingen over hetzelfde stuk spoor rijden. Niemand heeft gemerkt dat de sprinter door rood reed, waardoor de twee treinen frontaal op elkaar af reden.
Dat blijkt uit onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) deed naar het ongeluk.
Bij de botsing raakten zeker 190 van de 425 inzittenden gewond, van wie 20 ernstig. Eén persoon stierf aan de verwondingen.
Volgens de OVV heeft NS niet goed aan de machinisten duidelijk gemaakt dat zij na een geel sein hun volledige aandacht op het volgende sein moesten richten. De bestuurder van de trein krijgt ook geen waarschuwing als het mis gaat. De planning van de NS voor treinen op het stuk spoor waaraan gewerkt werd, was in strijd met de normen van ProRail, het bedrijf dat over de infrastructuur gaat. ProRail geeft wel goedkeuring voor het rooster voor het hele jaar, maar kijkt niet naar dagelijkse afwijkingen die gebruikers van het spoor, zoals de NS, doorvoeren.