Insula de eerste op Maasvlakte 2
ROTTERDAM – In de sombere tijden voor de binnenvaart had J. J. Romijn van de 135 meter lange Insula vanmiddag een leuke primeur: hij mocht als eerste schipper lossen in de haven van de Tweede Maasvlakte.
Romijn heeft donderdag zo’n 3900 ton stenen geladen in Val Saint-Lambert, net onder Luik in België. Via Antwerpen en het Schelde-Rijnkanaal ging het naar de Volkeraksluizen, waar het echtpaar Romijn het weekend heeft doorgebracht. Vanmorgen voer de Insula naar Rotterdam, vanmiddag arriveerde het schip op de Tweede Maasvlakte. De stenen worden gebruikt om een vaste bodem te creëren aan de voet van de steigermuren.
De Yangtzehaven op de Eerste Maasvlakte was bekend terrein voor Romijn. Al vier keer eerder loste hij er een vracht stenen voor de Tweede Maasvlakte. De lading moest over land naar een ander schip, een zogeheten steenstorter, worden gebracht. Zondag twee weken geleden is echter de dam tussen de Yangtzehaven en de nieuwe haven van de Tweede Maasvlakte geopend. Daardoor kon Romijn vanmiddag als eerste binnenvaartschipper doorvaren naar de nieuwe havens. „De doorgang is nog niet helemaal uitgegraven, maar met onze diepgang van 3,40 meter kunnen we er wel door.”
De komende weken wordt de verbinding door aannemerscombinatie PUMA verbreed tot 600 meter en verdiept tot 20 meter. Vanaf het voorjaar is Maasvlakte 2 bereikbaar voor zeeschepen.
Romijn (61) vindt het wel leuk om de primeur te hebben. „Er zijn veel zorgen om het hoofd boven water te houden. Dan is zo’n eerste keer een nieuwe haven binnenvaren een leuke belevenis, zeker nu ik het einde van mijn carrière zie naderen.”
De schipper zou het liefst zijn schip verkopen en stoppen in de binnenvaart. „Het is niet leuk meer. De concurrentie is moordend en de brandstofprijzen rijzen de pan uit. Als er een serieuze koper voor mijn schip zou komen, weet ik het wel.”
Klik hier voor meer artikelen over de Tweede Maasvlakte.