Illegale straatracers naar legaal ciruit
HOEVEN (ANP) – De kleine 2000 fanatieke straatracers in Nederland geven hun illegale hobby steeds vaker op ten gunste van officiële races op circuits. Die kentering is dit jaar zichtbaar geworden op de 11 legale races op de circuits van Zandvoort, Assen en Drachten.
„Het illegale circuit is er natuurlijk nog steeds, maar de belangstelling om aan races mee te doen zonder steeds over je schouders naar een politieauto uit te kijken, is merkbaar groeiende”, zegt directeur Ronald van den Broek van organisator 402 Automotive in Hoeven. Van de groep illegale straatracers bezoekt circa twee derde zijn evenementen. Dat bevalt soms zo goed, dat ze het illegale straatracen vaarwel zeggen en zich toeleggen op toegestane sprintjes op circuits.
Van den Broek zegt het te betreuren dat straatracers telkens in één adem worden genoemd met dodelijke incidenten, zoals in het voorbije weekeinde in het Belgische Bree. Daar waren twee Eindhovenaren betrokken bij een crash, waardoor twee Belgen om het leven kwamen. Twee peperdure bolides, een Porsche Cayenne en een Mercedes AMG C30, klapten daar bij een race op elkaar.
„Maar ik betwijfel ten stelligste of dat een illegale straatrace was”, zegt Van den Broek. Zijn twijfel wordt inmiddels gedeeld door de gerechtelijke politie in Bree. Zij vermoedt dat het om de fatale afloop gaat van een ruzie op een parkeerplaats, waarbij beiden elkaar met hoge snelheid zouden zijn achtervolgd.
Straatraces met dodelijke afloop zijn de afgelopen jaren talrijk. In juli 2011 knalde een straatracer in Utrecht met zijn BMW achterop een langzamere verkeersdeelnemer. De passagier van de auto waar hij bovenop knalde overleed, de bestuurder raakte zwaargewond.
In 2002 viel in Druten een dode. En in 2003 kwamen twee racende motorrijders in Dordrecht om het leven. In 2009 vielen twee doden in Tilburg en in augustus van dit jaar werd een Hagenaar geschept door een straatracer en overleed.
Volgens woordvoerder Wim Hoonhout van de politie Haaglanden is het in dit en in andere gevallen steeds moeilijk te bewijzen dat het om een straatrace gaat. „Reden ze nu tegen elkaar of heel hard achter elkaar aan? Dat is een lastig vraagstuk bij zulke ongelukken.”
Hoonhout zegt dat in en rond Den Haag regelmatig illegale straatraces worden gehouden. „Wij grijpen dan in, zorgen dat het ophoudt. Straatraces op verlaten industrieterreinen staan laag op ons prioriteitenlijstje, want overvallen, straatroven en woninginbraken vinden wij echt belangrijker.”
Cijfers over het aantal straatraces in Nederland ontbreken. Het Landelijk Parket Team Verkeer noch de KLPD houdt statistieken bij. Volgens Van den Broek van 402 Automotive zijn er wel erkende hotspots in Nederland, zoals op de Maasvlakte, in Friesland, rond Veenendaal en Ede en in Noord-Limburg (Cuijk en Venray). „Volgens ons is het organiseren van meer legale races de oplossing van dit probleem”, zegt hij. „Maar ik vrees dat een derde van de straatracers toch illegaal zijn hobby blijft beoefenen.”