Campings profiteren van weer, hotels niet
Campinghouders hebben dit jaar goed geboerd dankzij de warme en lange zomer. De hotelsector, musea en andere attracties hadden door het mooie weer juist moeite om gasten binnen te halen.
Dat heeft de koepelorganisatie Toerisme Recreatie Nederland (TRN) dinsdag meegedeeld op basis van eigen onderzoek.
TRN heeft begin september bijna 1000 ondernemers uit de toeristische en recreatieve sector ondervraagd over de zomervakantie. Bijna 11 procent meer kampeerders hebben deze zomer op een Nederlandse camping een tent opgezet of vierden hun vakantie in een caravan in vergelijking met een jaar eerder. De omzet van de campinghouders steeg daardoor met 10 procent.
Hotels hebben in de zomermaanden 3 procent minder gasten kunnen verwelkomen ten opzichte van vorig jaar. De hoteliers kregen daarbij een omzetdaling van 6 procent te verwerken. Bungalowparken zagen het aantal gasten en de inkomsten zo goed als gelijk blijven.
De helft van de Nederlandse musea en attractieparken zegt vooral door het warme weer minder bezoekers te hebben ontvangen. Eenderde van de musea en een kwart van de attracties zegt juist van de hoge temperaturen geprofiteerd te hebben.
Over het najaar zijn volgens TRN vooral musea en attracties opvallend positief. Ruim eenderde verwacht meer bezoekers dan vorig jaar en bijna tweevijfde verwacht evenveel bezoekers. Veelal is dit optimisme gebaseerd op de komst van een nieuwe attractie of een nieuwe tentoonstelling.
Van de campings en bungalowparken verwacht minimaal de helft dat het aantal gasten in het najaar gelijk zal zijn aan dezelfde periode vorig jaar. Eentiende tot een kwart denkt dat het aantal bezoekers zal stijgen. De hotelsector is minder positief; bijna 40 procent denkt in het najaar minder gasten te krijgen en eenderde gaat uit van evenveel klanten.