Consument

Audi heeft A3 naar de Weight Watchers gestuurd

Gewichtsreductie lijkt op dit moment hét toverwoord in de auto-industrie in de strijd om een lager brandstofverbruik. Audi past haar bij de nieuwe A3 succesvol toe.

Tony Vos
22 November 2012 21:51Gewijzigd op 15 November 2020 00:24
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

In de loop van de jaren 90 was Audi als enige succesvol in het segment van de premium hatchback. Dit succes wist het merk dankbaar uit te bouwen. Zojuist is de derde generatie aangetreden als driedeurs hatchback. Wederom een echte Audi in alle toonaarden, zo blijkt tijdens een uitgebreide kennismaking.

Nog nooit eerder heeft de Audi A3 zo veel tegenstrevers gehad. De BMW 1-serie draait al enige tijd mee, maar is in de huidige tweede generatie ook van recente datum. Daarnaast zet Volvo nu een zakelijk aantrekkelijke V40 neer en heeft Mercedes van de ruimtelijke A-klasse een onvervalste hatchback gemaakt.

Toch blijft Audi het voordeel houden van een grote, trouwe rijdersgroep die zonder twijfel weer voor het nieuwe model zal kiezen. Zeker omdat de prijzen op hetzelfde niveau zijn gebleven, mede dankzij de gunstige CO2-uitstoot en de daaraan gekoppelde belastingen. Goed nieuws bovendien dat dit voor de zakelijke gebruiker ook in heel 2013 een lagere bijtelling oplevert – bij deze 1.4 TFSI benzinemotor en enkele diesels.

Wie de bestaande Audi A3 kent, zal geen enkel probleem hebben om de nieuweling als zodanig te herkennen. Audi kiest niet voor rigoureus andere vormen. Toch staat de auto op een compleet nieuwe bodem die modulair binnen de Volkswagen Groep wordt ingezet. Een kenmerk daarvan is dat de vooras verder naar voren staat, waarmee een langere wielbasis wordt bereikt. Toch wordt het profiel daarmee niet ontkracht; sterker, de auto ziet er zelfs sportiever uit. Ook is er gezorgd voor een lager zwaartepunt, terwijl de nieuwe koets fors lichter is geworden.

De uitstraling is precies zoals de klant van Audi verwacht. De singleframe grille, koplampen met de specifiek gevormde leddagrijverlichting en over de flanken lopende strakke schouderlijn. Eigenlijk moet het vorige model ernaast worden gezet voor je daadwerkelijke verschillen ziet. De achterkant vertoont door de specifieke vorm van de verlichting trekjes van bijvoorbeeld de huidige A4.

Audi hanteert strikte designregels voor zijn interieurs. Ook op dat vlak maakt de nieuwe A3 geen uitzondering. De hoge mate van perfectie is weer bereikt door bijvoorbeeld de materialen en de vormen. De verfijnde aluminiumkleurige belijning van diverse organen is daarvan een goed voorbeeld. Net zoals een accentstrip op dashboard en portieren die niet simpel glad is, maar bestaat uit smalle lijntjes. Aandacht voor detail spreekt uit allerhande elementen, zoals het platte navigatiescherm dat bij het starten uit het dashboard boven de middenconsole omhoog komt en na het terugdraaien van de contactsleutel weer even geruisloos verdwijnt.

De zitpositie van de nieuwe A3 is wat lager dan voorheen en daardoor geeft de auto een sportiever gevoel. De ruimte op de achterbank is voor twee volwassenen keurig. Wie vaker met meer personen op stap gaat, wacht liever even op de vijfdeurs Sportback: vanwege de betere toegankelijkheid, de langere wielbasis en meer ruimte achterin. Het bagagevolume is concurrerend en varieert van 365 tot 1100 liter.

De basismotor in de A3 is de 1.4 TFSI, waarbij de letters aangeven dat de motor is voorzien van een turbo en directe brandstofinspuiting. Het motorvermogen van 122 pk lijkt niet overbemeten, maar de viercilinder maakt veel goed met een koppel van 200 Nm al vanaf 1.400 tpm. Het is dus niet nodig veel te schakelen, omdat de motor vrijwel altijd thuis geeft. Wie keurig de instructies van de schakelindicator volgt, bewerkstelligt wel een gunstig verbruik van in de praktijk tussen de 1 op 15 en 1 op 16. Daarmee verdient de Audi A3 de zoveelste pluim.

Ook qua prestaties laat de auto geen steken vallen met een top van 203 km/u en acceleratie naar 100 in 9,3 seconden. In alles is de nieuwe A3 een echte topper en natuurlijk een echte Audi.

De prijslijst begint met de 1.4 TFSI vanaf 26.020 euro. Met zeventraps S-tronic komt de auto op 27.400 euro. Het gaat dan om de basisuitrustingsvariant Attraction, terwijl ook voor de Ambition en de Ambiente kan worden gekozen, respectievelijk vanaf 28.000 en 27.800 euro. Binnenkort komt de vijfdeurs Sportbreak erbij vanaf 26.900 euro.


afwerking +/+

Qua afwerkingskwaliteit kan menig merk een lesje van Audi leren. Vanbuiten en vanbinnenkant nadert de nieuwe A3 een hoge mate van perfectie.

vormgeving +/-

Het ontwerp van Audi is zeer consistent. Dat spreekt een grote doelgroep aan, maar heeft ook tegenstanders omdat het allemaal zo voorspelbaar is.

rijdynamiek +

Door de lichtere carrosserie op een volledig nieuwe bodemgroep is een gunstig laag zwaartepunt verkregen. Het heeft een positieve uitwerking op de rijdynamiek.

motor +

De direct ingespoten turbomotor lijkt met 122 pk niet al te krachtig, maar met een koppel van 200 Nm weet deze toch uitstekend te presteren. Gunstig verbruik.

ruimte +/-

Binnenruimte biedt de nieuwe Audi A3 naar behoren. Op de achterbank kunnen twee volwassenen uitstekend zitten. Maar in de vijfdeurs hebben ze meer ruimte.


Topsnelheid

203 km/h

Acceleratie

9,3 sec. 0-100 km/h

Praktijkverbruik gemiddeld

1 liter op 15,5 km.

CO2-uitstoot

120 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer