Politiek

Kamp: compensatie bij grote telefoonstoring

DEN HAAG (ANP) – Klanten die vanwege grote storingen langere tijd niet kunnen telefoneren, mobiel internetten, pingen of whatsappen weten nu vaak niet of en hoe ze hiervoor worden gecompenseerd. Minister Henk Kamp (Economische Zaken) wil dat telecombedrijven en internetproviders in hun algemene voorwaarden een compensatieregeling opnemen.

22 November 2012 10:31Gewijzigd op 15 November 2020 00:23

Kamp heeft de Tweede Kamer laten weten dat hij dat gaat vastleggen in een wet die op z’n vroegst per 2014 ingaat. De wet geldt voor mobiele- en vaste telefoondiensten. „Op dit moment vindt compensatie incidenteel plaats en hebben niet alle aanbieders een compensatieregeling in hun algemene voorwaarden staan. Ik vind dat een transparante compensatieregeling voor alle aanbieders nodig is”, aldus Kamp.

Het is de bedoeling dat klanten vooraf uitleg krijgen, zodat ze deze voorwaarden kunnen meewegen bij hun keuze voor een abonnement. Mensen kunnen dan bijvoorbeeld bewust kiezen voor een goedkoper abonnement of een uitgebreidere compensatieregeling.

De Consumentenbond pleitte na onder meer grote storingen bij BlackBerry en Vodafone al voor verplichte compensatie door de telecombedrijven. De organisatie noemt het goed nieuws dat er nu iets geregeld gaat worden. „Het is belangrijk dat consumenten weten waar ze aan toe zijn en niet afhankelijk zijn van waar het bedrijf mee komt. Je ziet nu dat de compensatie volstrekt willekeurig is.”

Maar: „Het zou jammer zijn als alle bedrijven allemaal met een eigen regeling komen. Wij willen liefst een regeling die vergelijkbaar is met die op de energiemarkt. Daar zijn bedragen vastgesteld als een storing langer dan een aantal uren duurt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer