Politie bekeurt flink meer hardrijders
DEN HAAG (ANP) – Veel meer automobilisten zijn afgelopen zomer op de bon geslingerd omdat ze te hard reden. Het aantal boetes steeg van 1,7 miljoen in de maanden april, mei en juni naar ruim 2,2 miljoen in de maanden juli, augustus en september.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), opgevraagd door het ANP. De forse stijging komt onder meer door hardrijders bij trajectcontroles. „Het aantal opgelegde bekeuringen steeg op die trajecten met ruim 172.000 naar 473.000, onder andere als gevolg van de ingebruikname van het nieuwe trajectcontrolesysteem op de rijksweg A2”, licht een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie toe.
Ook ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is er sprake van een forse toename. In het derde kwartaal van 2011 werden nog ruim 1,9 miljoen snelheidsovertredingen bestraft.
Uit de cijfers is op te maken dat meer mensen werden betrapt op het rijden door rood licht. Het aantal boetes daarvoor steeg met ruim 24 procent tot 63.000. „Dit is mogelijk een gevolg van de grootscheepse vervanging van flitspalen door het Openbaar Ministerie die vorig jaar is ingezet. De huidige analoge flitspalen worden vervangen door minder storingsgevoelige digitale exemplaren.”
‘Grote boosdoener’ lijkt vooral de trajectcontrole op de A2 die in juli van dit jaar in gebruik werd genomen. Alleen al tussen 23 juli en 20 september reden bijna 190.000 mensen te hard. Dat alleen al leverde de staatskas ruim 13,5 miljoen euro op. Eerder was er al veel te doen omdat op het breedste stuk snelweg in Nederland maar 100 kilometer mocht worden gereden.
Sinds 1 september gelden er op veel snelwegen variabele snelheden, deels op verschillende tijdstippen. Voor veel mensen was dat zo onduidelijk dat belangenorganisatie ANWB een meldpunt opende. In hoeverre de stijging van het aantal boetes te maken heeft met die onduidelijkheid over de snelheden, kan een woordvoerder bij het ministerie niet zeggen.
Hij zegt dat toen de eerste signalen binnenkwamen over de onduidelijke bebording, de trajecten opnieuw zijn nagelopen. „Waar nodig hebben we de bebording toen aangepast”, aldus de woordvoerder.