Recensie: Prisme: Messiaen en de jaren 30
Deze dubbel-cd is in meerdere opzichten uniek. Het boekje straalt zeldzame klasse uit: magnifieke foto’s, uitvoerige documentatie over het bespeelde orgel (Sainte-Trinité in Parijs, waar Messiaen organist was), biografieën en opstellen. De toelichtingen bij de werken, inclusief technische analyses en notenvoorbeelden, zijn wellicht het nuttigste onderdeel, want deze productie bevat geen gemakkelijk ‘luistervoer’: een gids blijkt zeer welkom.
Anton Doornhein speelt heel betrokken en met inlevingsvermogen de eerste cd vol met werken van Claire Delbos (eerste echtgenote van Messiaen), Daniel Lesur, André Jolivet, Georges Migot, Marcel Dupré en Jean Langlais. De drie stukken van Delbos zijn waarschijnlijk cd-premières. Ze schreef ernstige muziek, meer streng-contrapuntisch dan harmonisch, sterk dissonant, en daardoor fascinerend maar raadselachtig. Hierbij vergeleken klinken ”Le banquet céleste” en twee delen uit ”Les corps glorieux” van Messiaen bijna aangenaam vertrouwd. Ze worden fraai gespeeld door Hans van Gelder, die ook twee aangrijpende delen uit Tournemires cyclus over Christus’ kruiswoorden vertolkt.
Ook een origineel aandeel levert Arjan Versluis. In de tijd dat ze zwanger was van Olivier schreef Messiaens moeder, Cécile Sauvage, een dichtbundel. Versluis zet twee gedichten om in muziek, de tekst nauwgezet volgend en doordacht improviserend in diverse van Messiaens modi. Een prachtige prestatie. Ook in zijn vier overige improvisaties probeert Versluis aan te sluiten bij de stijl van de diepzinnige Parijzenaar.
De artistiek-documentaire waarde van deze cd’s staat buiten kijf. Het luisteren vergt veel concentratie, door het veelal serene, mystiek-innige karakter van de werken.
Prisme: Olivier Messiaen et les années 30 – Anton Doornhein, Hans van Gelder et Arjan Versluis, orgue Cavaillé-Coll Ste. Trinité Paris; D.E. Versluis Classical Music Productions (DEV-ME1033); 2-cd; € 29,95; www.deversluis.nl
Anton Doornhein
Anton Doornhein
Arjan Versluis
Hans van Gelder