Zorgen om bezuiniging op infrastructuur
DEN HAAG (ANP) – ANWB, Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO maken zich zorgen over het kabinetsplan om alsnog 250 miljoen euro te bezuinigen op het fonds voor infrastructuur. Volgens de ANWB, TLN en EVO lijkt het infrastructuurfonds wel een soort grabbelton.
Elco Brinkman, voorman van Bouwend Nederland, vindt dat er de afgelopen jaren al te veel geld uit het fonds is gehaald. „Terugdringen van files, beter spoor en bescherming tegen water komen onder druk. Het is een stapeling van bezuinigingen, die sinds het Lenteakkoord nu oploopt tot bijna 11 miljard tot en met 2028.” Logistiek Nederland (TLN en EVO) menen dat er een te makkelijke oplossing is gekozen, „een maatregel die er in het verleden ook vaak toe heeft geleid dat de aanleg en onderhoud van infrastructuur onder druk kwamen te staan”.
Het geld komt uit het verkeerde potje, aldus Brinkman, die bovendien voorziet dat er door de bezuiniging banen in gevaar komen bij infrabedrijven en toeleveranciers. „Dit is niet goed voor de werkgelegenheid in onze sector, onze infrastructuur en onze economische groei.” De ANWB hoopt dat het geld in elk geval niet wordt afgehaald van beheer en onderhoud, want daar wordt jaarlijks al 200 miljoen op bezuinigd. „We hopen dat er geen rekening wordt neergelegd voor de toekomst door nu onverantwoord te bezuinigen op onderhoud of door slechte inpassing van infrastructuur.”
Ook Natuurmonumenten denkt met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastruuur) mee over de beste manier om deze bezuiniging uit te voeren. Stel de aanleg van de omstreden Blankenburgtunnel bij Rotterdam uit, luidt hun advies. „Uit cijfers van het ministerie zelf blijkt dat zich bij lage economische groei geen files gaan voordoen bij de Beneluxtunnel, zodat de Blankenburgtunnel niet nodig is. Dat bespaart de schatkist zelfs 1 miljard euro en voorkomt dat het bedreigde landschap van Midden-Delfland, de groene long voor 2 miljoen Randstedelingen, wordt doorsneden.”