Politiek

Terugblik op campagne ChristenUnie; beperkte kansen voor groei

AMERSFOORT – De groeimogelijkheden voor de ChristenUnie zijn beperkt. Die boodschap gaf de Leidse politicoloog dr. Hans Vollaard vrijdag mee aan de scheidende directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de Christen­Unie, het kersverse Kamerlid Gert-Jan Segers. Ter gelegenheid van zijn afscheid was er in Amersfoort een symposium waarop Segers en Vollaard terugkeken op de verkiezingscampagne deze zomer en vooruitblikten naar de toekomst.

9 November 2012 22:50Gewijzigd op 15 November 2020 00:11
Presentatie van de kandidatenlijst van de ChristenUnie, in juni op het Binnenhof . Foto ANP
Presentatie van de kandidatenlijst van de ChristenUnie, in juni op het Binnenhof . Foto ANP

De CU verloor in september 11.000 stemmen en kon de vijfde zetel alleen behouden dankzij de lijstverbinding met de SGP.

Segers, die tijdens de afgelopen verkiezingen campagneleider was, deed eerst uit de doeken wat de dragende gedachten achter de CU-campagne zijn geweest. De eerste doelstelling was het onderstrepen van de C. Dat gebeurde door persoonlijk getinte toespraken van lijsttrekker Slob en bekende predikanten zoals ds. Van der Veer, ds. Van der Spoel en ds. Bottenbley. Ook het optreden van de gospelband Trinity moest bijdragen aan een campagne waarin het hart van het christelijk geloof zichtbaar werd. Volgens Segers moeten christenpolitici „vrijmoedig spreken over het geloof als hun diepste drijfveer.”

Verder wilde de campagneleider de partij neerzetten als een christelijk-sociale beweging die sterke banden heeft met organisaties in het land als Siriz, met hospices en met organisaties die zich bezighouden met asielzoekers. Segers gaf eerlijk aan wat niet was gelukt. De verkiezingsavonden waren succesvol, maar het lukte de partij niet om speerpunten naar voren te brengen waarop ze zich in de campagne kon onderscheiden van andere partijen. Verder had Segers graag nog enkele one­liners tot zijn beschikking willen hebben om extra aandacht te trekken.

Volgens Vollaard kost het de ChristenUnie moeite om groepen kiezers aan zich binden. Het aantal kiezers in CU-bolwerken zoals Bunschoten, Urk en Veenendaal loopt terug. Verder kan de partij moeilijk kiezers vasthouden die de partij vanwege haar christelijke uitgangspunten waardeert. Overigens blijkt een aanzienlijk deel van deze groep tamelijke moderne opvattingen te hebben over zaken zoals het homohuwelijk en koopzondagen. Het is volgens Vollaard voor deze groep niet handig om de CU als centrumlinks te positioneren.

Niet-christelijke kiezers die de partij om inhoudelijke redenen steunden, waren er waarschijnlijk ook minder omdat de ChristenUnie in de campagne geen speerpunten had waarmee ze zich onderscheidde.

Hoewel de ChristenUnie succesvol was en is in gemeenten, provincies en landelijke regering, heeft de partij beperkte mogelijkheden voor groei, denkt Vollaard. Er zijn minder kerkmensen en degenen wel naar de kerk gaan, kiezen niet per definitie voor een christelijke partij. „In Zwolle is iemand van de gereformeerd kerk vrijgemaakt raadslid voor de SP.”

De partij heeft veel last van verdeeldheid in de achterban over gevoelige onderwerpen, aldus Vollaard. Ze kan zich op een algemeen politiek onderwerp zich wel eens onderscheiden, maar, waarschuwt hij, „de kans is groot dat andere partijen dat onderwerp vervolgens inpikken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer