Recensie: L’Orgue Symphonique door Henco de Berg
”L’Orgue Symphonique” heet de cd die Henco de Berg uitbracht met muziek van Vierne, Dupré, Messiaen en zichzelf. De cd had ook de titel kunnen dragen van het tweede werk van Vierne op deze schijf: ”Cathédrales”. De opgenomen muziek komt op de luisteraar over als zo’n eeuwenoude Franse kathedraal op iemand die stil op de achterste bank gaat zitten en de ruimte op zich laat inwerken: zó indrukwekkend en tegelijk zó verstild.
Dat geldt voor Viernes ”Impromptu”, waar de immense gordijnen van waaiende orgelklanken worden afgewisseld door momenten van diepe verstilling. Het geldt niet minder voor Duprés ”Trois Elévations” en zijn ”Cortège” en ”Litanie”. Messiaen is anders – nog weerbarstiger. Als hij vertolkt hoe Jezus het lijden aanvaardt, klinken in traag tempo intens wrange akkoorden, afgewisseld met die eerder genoemde verstilling. Het bezingen van Christus’ opstanding is een onnavolgbare opeenstapeling van klankclusters, die beginnen in de diepte en de luisteraar meevoeren naar een stralende hoogte.
In zijn improvisatie over ”Veni Creator Spiritus” vat Henco de Berg al die invloeden samen. Het begin herinnert aan de dissonante Messiaen, het vervolg aan de klankwaaiers van Vierne. Toch wordt de improvisatie nergens een stijlkopie: De Berg weet een eigen stijl neer te zetten. Die –dat wel– bijzonder goed aansluit bij de rest van de cd.
Het grote orgel in Dudelange (Luxemburg) levert een grote kleurrijkdom om deze muziek te vertolken. Met wat meer ruimte in de opname had het orgel nog wat Franser kunnen klinken. Dit is geen cd om als achtergrondmuziekje te draaien, wel een voor de liefhebbers van Frans-symfonisch repertoire.
L’Orgue Symphonique – Henco de Berg, Grandes Orgues Stahlhuth-Jann St.Martin Dudelange Luxembourg; Prestare (ZWF 3331563); € 19,75; www.zwoferinkcd-productions.nl
Henco de Berg, orgel
Henco de Berg, orgel
Henco de Berg, orgel