Kerk gebruikt sociale media om jongere te ontmoeten
APELDOORN – Kerkelijke gemeenten hebben wel eens koudwatervrees voor sociale media. Jeugdwerker Ruben Vlot is er niet bang voor dat die media de deelname van jongeren aan kerkelijke activiteiten dwarsbomen. „Het werkt andersom. De catechisatieles duurt geen drie kwartier meer. Jongeren kunnen het gesprek erover online voortzetten. Degenen die toch niet wilden komen, lezen misschien wel vijf minuten onze blog.”
Vlot is jeugdwerker van de hervormde gemeente in Barneveld en betrokken bij de website preek.nu. Deze site biedt blogs –webartikelen– aan over de preek, over orgaandonatie, over de doop en andere thema’s. Ook is er filmmateriaal te vinden; verder gebruikt de site sociale media als Facebook.
Het initiatief is in september opgestart omdat hervormd Barneveld het jeugdwerk sterker wil integreren in het algemene kerkelijke werk. „Toen zijn we uitgekomen bij preek.nu. De losse gesprekken over de kerk die al werden gevoerd op Facebook en Twitter hebben we gebundeld. Veel jongeren zijn actief op sociale media. We proberen te stimuleren wat in de gemeente aanwezig is.”
De website moet het onlineleven van jongeren met hun realiteit offline verbinden. Dat kan door het kwetsbare onderwerp geloof, stelt Vlot. De blog ”kwart voor vijf” op de site verwijst naar de middagdienst op zondag. Op die blog kan worden nagepraat over de dienst. De blog ”follow me” is een gespreksforum voor catechisatie.
Het bereik van de site is groot, schat Vlot. „Door de koppeling met Facebook bereiken we naar schatting 800 tot 900 mensen met elke nieuwe blog. We hopen ook dat jongeren steeds vaker gaan reageren. Opvallend is dat ook oudere gemeenteleden in Barneveld tegenwoordig een bericht achterlaten op onze site.”
In de kerk krijgen Vlot en zijn team veel positieve reacties. Predikanten noemen preek.nu soms in de preek. Met een Bijbelleggeractie is het initiatief bekend geworden in de gemeente. Al hebben sommige leden koudwatervrees. „Moet dit nu, gaan we niet te ver? hoor ik dan. Dan gaan we het gesprek aan om het uit te leggen. De reactie is vaak: Ik heb er niets mee, maar als jongeren op Facebook aanwezig zijn, is het goed daar ook te zijn.”
Elkaar vasthouden
Veel initiatieven op het vlak van kerk en sociale media vinden ook buiten de bedding van de kerkelijke gemeente een plek. Zo heeft Martin de Koning, adviseur onlinemarketing en social media, een pagina op Facebook aangemaakt voor leden van de gereformeerde gemeente te Groningen.
Facebook is een handige manier om elkaar vast te houden in een streekgemeente als die van Groningen, stelt De Koning. „Op de pagina van de groep worden niet zo veel berichten geplaatst. Maar leden zijn onderling wel met elkaar bevriend. Dat is nodig. Want we hebben alleen doordeweekse activiteiten op vrijdagavond door de grote afstanden. Sommigen rijden drie kwartier richting de stad.”
De pagina is bewust niet sterk op het kerkelijk leven betrokken. „Internet- en socialemediagebruik ligt bij ons gevoeliger dan in gemeenten van de Protestantse Kerk in Nederland. Kerkenraden weten er niet altijd goed mee om te gaan.”
Desondanks zijn zo goed als alle jongeren van de gereformeerde gemeente in het noorden in het bezit van een Facebookaccount, stelt De Koning. Voor Twitter ligt dat aantal een stuk lager. Jongeren gaan gemakkelijker om met sociale media dan ouderen, merkt hij.
Regelmatig plaatsen
Jeugdhonk Uit-Stek van de christelijke gereformeerde kerk in Sliedrecht gebruikt Facebook vooral om jongeren te informeren, te amuseren en naar het jeugdhonk te trekken. Dat werkt. De pagina bestaat sinds enkele maanden en wordt door 156 mensen „leuk” gevonden. Het beheer van de site en een Twitteraccount staan door dat succes op een laag pitje.
Op de pagina worden bijna dagelijks berichten geplaatst, zegt beheerder Jaco Ottevanger. „Dat moet je regelmatig doen. Als je drie weken niets van je laat horen, ben je snel je bezoekers kwijt.”
De snelle toeloop van bezoekers op Facebook is volgens Ottevanger te danken aan de recente verbouwing van het jeugdhonk. Toen werden veel verbouwingsfoto’s geplaatst met mensen erop. Door die gezichten te koppelen aan de Facebookaccounts van vrijwilligers –”taggen”–, kwamen foto’s ook te staan op hun pagina’s. Dat zorgde voor bekendheid.
Vaak staan op de Facebookpagina uitnodigingen voor activiteiten op woensdag en zaterdag, of allerlei wetenswaardigheden. Ottevanger: „Op de website hadden we ook een forum voor diepere vragen. Maar dat liep niet. We proberen nu jongeren via Facebook te trekken naar de Uit-Stek. Zo halen we hen van achter de computer om op het jeugdhonk het gesprek met hen aan te gaan.”
„Interactie waardevol”
De meeste jongeren onmoeten elkaar op het bekende sociale medium Facebook, zo betogen Ruben Vlot, Martin de Koning en Jaco Ottevanger. De drie zijn nuchter over het gebruik van sociale media, zonder dat ze grote missionaire pretenties hebben. Kerkenraden doen soms mee en blijven soms aan de zijlijn staan. Hoewel steun nodig is, gaat het onlinecontact door. De Koning: „Pas had ik een Twitterdiscussie over de koopzondag. Zo kan ik laten zien dat er andersdenkenden zijn. Juist die interactie is waardevol. Daarmee zien mensen wat je doet en kun je uitstralen wie je wilt zijn.”
Dat is het derde artikel in een serie over kerk en sociale media, in de aanloop naar een congres over dit onderwerp op 3 november in Utrecht. Lees op rd.nl/kerk2012 de andere artikelen van deze serie.