Smartengeld voor slachtoffers salmonella-zalm
HARDERWIJK/HENGELO (ANP) – Wie ziek is geworden door met salmonella besmette gerookte zalm van Foppen kan een schadevergoeding krijgen. Dat meldde de visfabrikant zondagavond aan het ANP. Letselschadespecialist Yme Drost, die ruim 200 slachtoffers bijstaat, noemt het besluit „een goede aanzet om tot een snelle en adequate regeling te komen”.
Het is nog niet bekend hoe veel geld de salmonella-patiënten kunnen krijgen. Elk geval wordt afzonderlijk bekeken. De hoogte van de vergoeding hangt onder meer af van de concrete kosten die de mensen hebben gemaakt.
„Mensen moeten aannemelijk kunnen maken dat zij de zalm hebben gegeten”, zegt Martin de Haan van Cunningham Lindsey Nederland. Dat expertisebureau treedt op namens de verzekeraar van Foppen. „Het moet juridisch aantoonbaar zijn. Er zullen specifieke vragen worden gesteld om hierover voldoende duidelijkheid te krijgen.”
Bijna 1000 Nederlanders werden ziek na het eten van besmette gerookte zalm van Foppen. Drie zijn er vermoedelijk aan overleden. Ze hadden de zeldzame bacterie Salmonella Thompson onder de leden. In de Verenigde Staten zouden bovendien ongeveer 100 mensen ziek zijn geworden.
Enkele slachtoffers gaan aangifte doen tegen Foppen. Ze willen dat het Openbaar Ministerie onderzoekt of de visfabrikant door nalatigheid lichamelijk letsel heeft toegebracht. Volgens letselschadespecialist Drost is de voedselveiligheid in het geding geweest. „Sommige slachtoffers zijn letterlijk voor de dood weggehaald. Als ik dan hoor dat er mensen met ambulances naar het ziekenhuis zijn gebracht, dagen op de intensieve zorg hebben gelegen, ten onrechte zijn geopereerd omdat men dacht aan een blindedarmontsteking, dan is hier wel het een en ander gebeurd.”
Die aangiftes zullen ze niet intrekken, ook al heeft Foppen beloofd de schade te vergoeden. Volgens Drost heeft de visfabrikant na de eerste besmettingen erg slecht gecommuniceerd. „Mensen konden zich niet aan de indruk onttrekken dat Foppen zich er gemakkelijk vanaf wilde maken. Mensen die hun schade meldden, kregen vervolgens niets te horen. Dat heeft bij mijn cliënten veel kwaad bloed gezet.”