Hogere omzet voor Carrefour
PARIJS (ANP) – Het Franse supermarktconcern Carrefour heeft de omzet in het derde kwartaal licht zien stijgen. In winkels die langer dan een jaar open zijn gingen de opbrengsten met 2,1 procent omhoog tot ruim 22,6 miljard euro. Dat maakte de onderneming donderdag bekend. Het cijfer komt iets hoger uit dan de verwachtingen van analisten.
De omzetstijging werd vooral gedragen door de activiteiten in Zuid-Amerika en Azië. Maar ook in Frankrijk gingen de verkopen, inclusief die van brandstof, met 1,2 procent omhoog. In de zuidelijke landen van Europa, waar Carrefour sterk aanwezig is, bleef de situatie moeilijk, zo gaf het concern aan. De omzet in Italië en Spanje stond fors onder druk. In andere Europese landen, onder meer in België en Polen, was er wel sprake van omzetstijging.
Klanten wisten Carrefour te vinden, maar bezochten minder vaak de grote hypermarkten. Daar ging de omzet, exclusief de inkomsten uit brandstof, met 3,3 procent omlaag ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat cijfer is overigens beter dan in het tweede kwartaal van dit jaar.
De verbeterde trend kan op het conto worden geschreven van de nieuwe topman Georges Plassat die eerder dit jaar werd binnengehaald. Plassat versterkte onder meer het beleid om klanten lang lopende kortingen te geven.