Recensie: Andächtige Musique II van Margreeth de Jong
De Middelburgse organiste Margreeth Chr. de Jong schrijft voortreffelijke koraalbewerkingen.
Bij uitgeverij Den Hertog verschenen elf delen van haar serie ”Andächtige Musique”. Die titel is een muzikale geloofsbelijdenis, ontleend aan een krabbel die Bach maakte in zijn Bijbel bij 2 Kronieken 5:13: „N.B. Beij einer andächtig Musig ist allezeit Gott mit seiner Gnaden Gegenwart.” Een ‘marginale’ opmerking vol diepzinnige eenvoud. Bachs overtuiging werd in zijn tijd alom gedeeld. Ook moest muziek structuur bezitten: ze weerspiegelde de grootheid van de Schepper.
Barokmusici beschikten over vele stijlmiddelen om liedteksten uit te drukken. De Jong hanteert ze met verve. Zo wordt Psalm 116:1 feestelijk van karakter, door de ”figura corta” (kort-kort-lang of lang-kort-kort), ter uitdrukking van godsvertrouwen. Stijgende melodische figuren verbeelden de opwaartse blik van de mens tot God. („’k roep tot Hem, al mijn dagen”). De voorbeelden zijn vele, en ze worden in het booklet uitvoerig toegelicht door dr. Albert Clement.
Overigens kan de consequentie waarmee De Jong de barokke stijlmiddelen toepast ook tot een zekere voorspelbaarheid leiden.
Heerlijk is het allegro waar Psalm 75 mee begint; er volgt een melodieus largo, daarna een vitaal allegro waarmee het „Ja wij loven U, o Heer” wordt verklankt. Wie Bachs passacaglia kent, zal in de passacaglia over Psalm 62 vertrouwde elementen tegenkomen. De psalmen –116, 75, 62 en 42– zijn gespeeld op het orgel van de Nieuwe Kerk in Middelburg.
Prachtige, welluidende muziek.
Andächtige Musique II – Margreeth Chr. de Jong – Eigen bewerkingen van Psalmen en Gezangen in Barokstijl; AlmaRes (110612); € 17,50; www.margreethdejong.nl
Margreeth de Jong, orgel
Margreeth de Jong, orgel
Margreeth de Jong, orgel