Recensie: English Cathedral Series vol XVII
De in 2004 gestarte serie ”The English Cathedral” is toe aan volume XVII. In de serie komen immense Engelse kathedraalorgels tot klinken, zoals die in Worcester, Winchester, Birmingham en York.
Deze serie is afgekeken van de tussen 1964 en 1971 op negentien lp’s verschenen serie ”Great Cathedral Organs” (EMI), dit jaar door EMI opnieuw uitgebracht op dertien cd’s.
De zeventiende van de ”The English Cathedral” komt uit St Edmundsbury Cathedral, onderdeel van het voormalige klooster, dat een zestig stemmen tellend instrument uit 2010 heeft van Harrison & Harrison. James Thomas en David Humphreys spelen ieder de helft van de cd vol.
De Fantasia van Stanford is een compositie in quasibarokstijl, min of meer geïnspireerd op Bach. Lento van Frank Bridge en Andantino van Harold Darke zijn twee miniatuurtjes. De Rhapsodie nummer 3 is het bekendste werk van Herbert Howels. De bekende Tuba Tune van Norman Cocker mag op een Engels orgel niet ontbreken. Widors Andante sostenuto uit de Symphonie Gotique en ”Le Banquet Céleste” en ”Joie et Clarté des Corps Glorieux” van Messiaen klinken voor mij te weinig Frans.
Verreweg het interessantste stuk op deze cd is de Pastorale, het enige orgelwerk van Jean Roger-Ducasse. Het krijgt van James Thomas het volle pond. ”Pomp and Circumstance” van Elgar (”Land of Hope and Glory”) is een overbekende uitsmijter.
Thomas en Humphreys tonen zich bekwame speelmannen. Jammer dat de volumeknop van de afspeelapparatuur constant onder handbereik moet zijn vanwege de afwisselend fluisterzachte en bulderende momenten. Een klein minpuntje voor de opname van Regent Records.
The English Cathedral Series vol XVII – St Edmund Cathedral – James Thomas and David Humphreys, orgel; Regent Records (REGCD 383); £ 10,64; www.regent-records.co.uk
C. V. Stanford
N. Cocker
E. Elgar