Kerstcampagne anglicaanse kerk veroorzaakt storm van kritiek
LONDEN – De Kerk van Engeland is een campagne gestart om de boodschap van Kerst bekend te maken. Er is echter ophef ontstaan door de manier waarop de anglicaanse kerk dat doet. Een kerstkaart waarop Jezus als pop is afgebeeld, grenst aan spot.
Op de kaart wordt Jezus „Godbaby” genoemd. Daaronder staat een controversiële slogan. Naast de kerstkaart komt de afbeelding in de weken voor Kerst te staan op bushokjes, reclameborden en in kranten. Tijdens de campagne, waarvoor 100.000 pond (ca. 124.000 euro) is uitgetrokken, wordt tevens op de radio op een moderne manier het kerstverhaal uitgelegd.
De campagne is bedacht door het reclamebureau Churchads.net, ook wel bekend staand als Churches Advertising Network.
Kerkleiders geven toe dat de campagne niet in onverdeeld goede aarde valt, zo meldde Daily Mail onlangs. Volgens bisschop Nick Baines van Bradford heeft het campagneteam een sterk beeld gemaakt waardoor men even wordt stilgezet. „Het zal sommigen verrassen en anderen storen. En dat is precies wat de echte Jezus ook deed. Het dwingt ons over de klatergoud van Kerst te zien naar de menselijke werkelijkheid van „God met ons”.”