Dirigent wil Mengelbergs Matthäus Passion herhalen
Violist en dirigent Joan Berkhemer wil de beroemde uitvoering van de Matthäus Passion door Willem Mengelberg uit 1939 herhalen. Mengelberg maakte een andere interpretatie van Bachs partituur dan de dirigenten van nu: de nadruk lag niet op authenticiteit, maar op expressie en emotie. Hij gebruikte geen darmsnaren, maar moderne instrumenten en een grote bezetting met een „volle, gevoelszwangere klank”.
Tijdens de Najaarsbijeenkomst van de Willem Mengelberg Vereniging wordt Mengelbergs ‘legendarische’ Matthäus Passion besproken. „Tegenwoordig zouden we zijn uitvoering romantisch noemen,” zegt Margaret Krill, secretaris van de Willem Mengelberg Vereniging, „maar ik kan me voorstellen dat mensen meer hebben met deze interpretatie dan met de authentieke. Uiteindelijk moet muziek iets met je doen.” Overigens kwam authentieke uitvoeringspraktijk pas later in de mode, in de jaren zestig en zeventig.
Willem Mengelberg was een vooraanstaande dirigent in de eerste helft van de twintigste eeuw en had eigenzinnige muzikale opvattingen. Krill: „Het Koninklijk Concertgebouw Orkest stelde eerst niet zoveel voor, maar is door hem groot geworden.” Ook in het buitenland was Mengelberg beroemd.
De Najaarsbijeenkomst wordt georganiseerd door de Willem Mengelberg Vereniging in samenwerking met Museum Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam en vindt plaats op 5 oktober in het sfeervolle Museum Geelvinck aan de Keizersgracht in Amsterdam.
Het is Berkhemers bedoeling om aan de hand van een live-opname een reconstructie te maken en de uitvoering in 2013 na te bootsen.